Divergent, Insurgent och Allegiant (Divergent-serien) – Veronica Roth

divergent.jpgKajsas snabba tankar: Spännande serie som började mycket bra men tappade en del framåt slutet.

Recension: Böckerna DIVERGENT, INSURGENT och ALLEGIANT utgör trilogin om Tris och Four och deras försök till att bringa klarhet till deras situation. Jag tänkte faktiskt inte gå in mer på handlingen utan jag hoppar direkt till vad jag tyckte om serien.

Jag slukade DIVERGENT med hull och hår. Jag älskade verkligen intrigen och karaktärerna. Tris är tuff och smart och Four verkar ju vara en riktigt trevlig kille, i alla fall under ytan. Historien flöt på utan några större intermezzon och världen som beskrevs var väl uppbyggd och trovärdig. Det dröjde inte länge förrän jag började läsa INSURGENT. Tempot blev något långsammare i boken och jag upplevde inte samma flyt i läsningen som med DIVERGENT. Hela serien avslutades med ALLEGIANT som var ett riktigt bottennapp. Önskar nästan att jag inte läst den, men bara nästan.

Språket är enkelt i alla böckerna men fullt tillfredsställande. Det behövs varken mer eller mindre. En sak som jag verkligen inte gillade med ALLEGIANT var att helt plötsligt var kapitlen ur antingen Fours eller Tris synvinkel. Att bara slänga in det i sista boken i en serie tycker jag inte är speciellt lyckat. Det är verkligen inte lyckat när de båda berättarrösterna är så lika varandra att man måste bläddra tillbaka till början av kapitlet för att läsa om vem det handlar just nu.

Världen är genomtänkt men jag tycker inte riktigt att förklaringen är trovärdig. Det finns så många om och men med bakgrunden att man snabbt kan slå hål på den. Men jag väljer ändå att nöja mig med förklaringen, för den leder ändå till ett slut och jag får en förklaring på varför saker och ting händer.

Det är väldigt kryptiskt att skriva om tre böcker utan att avslöja någon viktig detalj så jag nöjer mig nog här. Bok nr 1 var bättre än HUNGERSPELEN men sen tappade serien något men den håller ändå väldigt hög standard.

Rekommenderas för: Alla som gillar en välskriven dystopi, romantik eller modiga människor med vapen.

Betyg: DIVERGENT – 5/5 Kajsa Ankor

INSURGENT – 4/5 Kajsa Ankor

ALLEGIANT – 3/5 Kajsa Ankor

8 reaktioner på ”Divergent, Insurgent och Allegiant (Divergent-serien) – Veronica Roth

  1. Pingback: Bokbloggsjerka 29 augusti – 1 september: Sommarens läsning | Kajsas bokblogg

  2. Pingback: Taggar 2015 #1: Kulturkollos monsterutmaning – Kajsas bokblogg

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.