En smakebit på søndag – Mocka

Låt oss fokusera på de ljusa sakerna och stunderna just nu. Vilken tur att vi kan få resa iväg på en massa olika resor i böckernas värld. Kanske blir man sugen på att besöka ett helt annat ställe när man läser någon annans smakbit. Min smakbit för dagen kommer ur boken Mocka av franska författaren Tatiana de Rosnay.

Mocka handlar om en familj vars son blir påkörd av en smitare och hamnar i koma. Jag har inte kommit speciellt långt i boken än men liksom Tatiana de Rosnays tidigare böcker förväntar jag mig att inget är som det verkar.

Jag såg bara en stor, brun Mercedes fara genom natten. Bakom ratten, någon som inte hade stannat. Någon som hade klivit upp på morgonen, klätt på sig, ätit frukost, gjort ärenden, arbetat, pratat i telefon, handlat, någon som kört in på Boulevard M klockan halv tre, någon som hade bråttom, som hade kört mot rött vid kyrkan, som inte sett pojken som dök upp bakom bussen. Någon som i detta ögonblick, medan jag stod kvar vid fönstret med vinflaskan i handen, levde sitt liv någonstans, här i närheten eller långt härifrån. Någon som tagit till flykten, som trodde sig ha kommit undan. Någon utan ansikte. Någon som kanske hade dödat min pojke.

Fler smakbitar hittar du hos Flukten fra virkeligheten!

18 reaktioner på ”En smakebit på søndag – Mocka

  1. Jeg liker virkelig godt Tatiana de Rosnay, men det er en stund siden jeg har lest noe av henne. Jeg skriver denne ned og takker for tipset.
    Ha en riktig fin søndag!

  2. Jag har inte läst något av henne, men filmatiseringen av en av hennes andra böcker (Sarahs nyckel) har jag sett. Egentligen vill jag nog läsa något av henne också.

  3. Jag har läst Sarahs nyckel och gillade den. Alltså borde denna också läsas, även om temat är grymt. Tack för smakbit, trevlig söndag

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.