Adjö lässvacka!

Senaste månaden har jag inte haft någon större lust att läsa. Det händer nog det flesta och det är ju egentligen inget problem (bara om man försörjer sig som bokrecensent…). Men jag har några tips på hur man kommer ur sin svacka:

  • Slappna av – det ska aldrig kännas som ett tvång att dyka ner i böckernas värld. Vill man hålla sig torr ett tag och stanna i verkligheten är det inget att stressa över. Böckerna finns kvar när man är badsugen igen.
  • Förenkla – kanske en bok som du läst massor av gånger tidigare men älskar nästan lika mycket som din familj. För min del är det snarare en tunn pocket som helst innehåller något spännande som griper tag i mig och lyfter mig upp ur det boklösa hål jag befinner mig i.
  • Två steg upp, ett steg ner – man botar inte en lässvacka på några timmar. Det kan ta ett tag att få upp lusten igen. Tänk inte så mycket på alla böcker som väntar på att bli lästa (omöjligt, jag vet, men lätt att säga åt någon annan att göra). Så efter den enkla, välkända eller sjukt spännande boken, ta inte upp Dostojevskijs tjockaste direkt. Låt den vänta till du är ”on the safe side”
  • Mysmaxa – filt, ljus, skön musik, te, kaffe och choklad (eller rödvin). Glöm inte boken bara!
  • Bokporra – surfa runt på bokbloggar, bookstagram eller booktube. Sök inspiration. Kanske blir du så inspirerad att du inte kan hålla dig ifrån en bok.

Har ni några bra tips på hur man kommer ur en lässvacka?

En reaktion på ”Adjö lässvacka!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.