En smakebit på søndag: Flaskpost från P – Jussi Adler-Olsen

Smakebit på söndagMin första smakbit på ett tag. Kul!

Hela dagen har gått åt till bilkörning. Jag har avverkat ca 110 mil och är nu något slut i huvudet. Nu är jag nere hos min pappa i Skåne ett tag. Har packat rejält med läsning då det brukar finnas tid och lust till läsning när jag är här. Dessutom väntade Majgull Axelssons senaste på mig. En fin present från pappa som jag ser fram emot att läsa.

Vill ni också dela med er av en smakbit? Gå i så fall in på Flukten fra virkeligheten.

Jag började läsa FLASKPOST FRÅN P för ca ett år sedan. Men helt plötsligt försvann boken och den föll lite i glömska. Men för ett tag sen hittade jag den på en loppis och köpte boken åter igen. Så nu är jag tillbaka i läsningen. Jag gillar verkligen Jussi Adler-Olsens böcker, men än så länge har den första i serien varit den bästa.

FLASKPOST FRÅN P handlar om Avdelning Q:s försök att lösa gåtan med några försvunna pojkar och en flaska med en lapp i. Något som hände på 90-talet. Berättelsen har klara kopplingar till djupt religiösa samfund, något smakbiten ger exempel på. Smakbiten kommer från sidan 208, kapitel 25.

Flaskpost från pSatan hade smugit sig in bland dem och Gud hade straffat dem för deras lättsinne. Hur kunde de låta en total främling försvinna med hennes två ögonstenar, och dessutom på denna heliga dag? Igår skulle de ha suttit och stilla läst i Bibeln och förberett sig för den lycksaliga sinnesron, som de alltid gjorde under sabbaten. De skulle ha knäppt sina händer under vilotimmen och låtit Gudmoderns ande lägga sig över dem och skänka dem frid.

16 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Flaskpost från P – Jussi Adler-Olsen

  1. Jag älskar Jussi Adler-Olsens böcker om Avdelning Q och har läst alla som kommit ut. Journal 64 berörde mig extra mycket. Stark och otäck. Tack för smakbiten. 🙂

  2. Jeg liker virkelig bøkene til Adler-Olsen. Jeg har lest dem alle sammen og i fjor høst var jeg på kino i København og så Kvinnen i buret. Stilig film 🙂

Kommentera

