Taggar 2015 #1: Kulturkollos monsterutmaning

En enkät som verkligen lever upp till epitetet monster hittar du på Kulturkollo. Här kommer mina svar bland de böcker, filmer och tv-serier jag läst och sett under 2014.

Årets mest oväntade: We Were Liars – E. Lockhart
Årets klassiker: Ture Sventon i varuhuset – Åke Holmberg
Årets kvinnokampAugustiresan – Anna Fredriksson
Årets gråtfest: Second Chance Summer – Morgan Matson
Årets obehagligaste: Glaskroppar – Erik Axl Sund
Årets dystopi: Divergent – Veronica Roth
Årets grafiska: Saga Volume 1-3 – Brian K. Vaughan & Fiona Staples
Årets nya bekantskap: Croissants till frukost – Annika Estassy
Årets utmaning: Lolita – Vladimir Nabokov
Årets tegelsten: The Dragon Reborn – Robert Jordan
Årets ögonöppnare: Jag heter inte Miriam – Majgull Axelsson
Årets aldrig mer: City of Glass – Cassandra Clare
Årets huvudperson: Bode Locke (Locke & Key)
Årets bifigur: Sarah (Sarahs nyckel)
Årets filmupplevelse: Interstellar
Årets kulturella höjdpunkt: Bok & Bibliotek 2014
Årets lyckopiller: Roald Dahls böcker
Årets debut: Onda flickor – Alex Marwood
Årets kyss: Den första i Divergent
Årets förlag: Sekwa Förlag
Årets serie: Locke & Key – Joe Hill & Gabriel Rodriguez
Årets TV-serie: Orange is the New Black

2 thoughts on “Taggar 2015 #1: Kulturkollos monsterutmaning

  1. Lena Grollmuss januari 10, 2015 / 8:17 e m

    Hejsan Kajsa! Här kommer mina senast lästa böcker och poängsatta: Främlingens barn av Hollinghurst 1 Huset du älskade av de Rosnay 1 Drömbokhandeln av Cossé 1 Kockskola för ensamma hjärtan av Mc Kenna 1 Steglistan av Tartt 1 Utsuddade spår av Mishani 1 Flykten från läger 14 av Harden 8 Analfabeten av Jonasson 8 Mormor hälsar o säger förlåt av Backman 8 Idet sista regnet av Vaida 9 Sofies historia av Moyne 10 /utlånad just nu, kanske felstavat/ Påven Johanna av Cross 10 Just nu läser jag ”Läsarna i Broken Wheel…” Tack för den! Har kommit till sid 100 men väntar fortfarande på att segheten skall ge vika…jag får se! Har du läst den? Såg på din blogg att du ville läsa Canada av samma anledning som jag. Omslaget! Den boken får en 6 av mig. Jag hade en förväntan som inte alls infriades men jag tyckte efteråt att min liv var så enormt rikt och att jag var så lyckligt lottad! Kram Lena Kram o God fortsättning Lena

    Date: Sat, 3 Jan 2015 12:05:18 +0000 To: lena_grollmuss@hotmail.com

    • ladywindermere83 januari 12, 2015 / 3:08 e m

      Många böcker du läst! Såg att du inte gillade de Rosnays bok, jag som tänkte läsa den snart. Jag gillade inte Broken Wheel-boken så mycket. 3-3,5/5 tror jag att jag gav den på Goodreads. Den var lite rolig stundtals och gullig med alla dessa människor i den lilla staden. Läs gärna boken av Osaka, pappa fick med den ner. Den var mycket bra. Kram och god fortsättning!

Kommentera

