We Were Liars – E. Lockhart

We were liarsKajsas snabba tankar: Liten men naggande god.

Recension: Om man går in på Goodreads eller tittar på Booktube och försöker hitta information om WE WERE LIARS så hittar man inte så mycket. Det är mycket hysch hysch men samtidigt många som älskar. Men ledorden har varit: läs den utan att veta vad den handlar om. Det var just dessa premisserna som gjorde att jag verkligen ville läsa denna. Vad är det som är så speciellt med den här boken att man inte ens kan berätta vad den handlar om?

Jag tänker berätta lite grann om handlingen ändå. Huvudpersonen i WE WERE LIARS heter Cadence och är en väldigt privilegierad ung kvinna. Hennes familj har gott om pengar, den sorten som anses vara finast i New England, inte nyrika alltså. Varje sommar tillbringar hon och hennes familj tillsammans med sina mostrar, kusiner och morföräldrar på en privat ö. Men efter ett uppehåll på några somrar så återkommer Cadence nu till ön och allt är förändrat. Men vad är det som egentligen har hänt?

Jag slukade den här boken på några timmar. Dels är den väldigt lättläst med korta kapitel och enkelt språk. Dessutom var väldigt fängslande. Jag ville verkligen ha svar på vad som hände den där sommaren. Trots att jag väntade mig en twist med stort t så kunde jag inte räkna ut det. Hade inte boken varit så fängslande så hade nog tankarna flutit iväg och teorierna hade nog avlöst varandra. Men nu ville jag att boken skulle få berätta sig själv och det är nog ett bra sätt att läsa den på. Det är då man blir positivt överraskad.

Visst är persongalleriet inte speciellt dynamiskt men jag tycker passar bra in i den här boken. Det spär på det där mystiska som jag tycker ger boken sin speciella touch. Meningsbyggnaden och hur författaren har valt att använda radbrytningar är också lite annorlunda. Det är ett sätt att skriva som passar mig. Jag gillar korta meningar.

Jag är nyfiken på att läsa fler böcker av E. Lockhart och jag kommer definitivt hålla koll på hennes framtida utgivning.

Rekommenderas för: De som kan hålla sig ifrån att läsa spoilers, nyrika, kusiner, mostrar eller den som uppskattar spänning i New England-miljö.

4,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 4,5

 

3 reaktioner på ”We Were Liars – E. Lockhart

Kommentera

