4x minirecensioner: Romaner, YA och en thriller-chic-lit

På andra sidan glädjenPå andra sidan glädjen – Seré Prince Halverson

Ella bor tillsammans med sin make och hans två barn från ett tidigare äktenskap. En tragedi inträffar och hennes man går bort. Nu står Ella där med två barn, Annie och Zach. Hon älskar dessa barn över någonting annat och vill inte mista dem. Men det dröjer inte länge förrän deras biologiska mamma dyker upp och vill ha vårdnaden om barnen. Det visar sig att Ellas man inte har berättat riktigt allt och att barnens mamma kanske inte är den som maken sa att hon var.

Ett lättläst relationsdrama som målar upp ett tänkbart scenario som kan uppstå nu för tiden med alla dessa nya familjekonstellationer som finns.

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor

 

Då tänker jag på Sigrid – Elin OlofssonDå tänker jag på SIgrid

Hanna är trött på sitt jobb i Stockholm och hennes relation med en gift kollega. Hon flyttar därför tillbaka till Jämtland och den gård där hennes pappa växte upp. Hon försöker nysta i hennes farmors liv och hur farmor Sigrid påverkade bland annat hennes pappa.

Tyvärr en bok som man glömmer bort väldigt snabbt. Jag fastnade inte för huvudpersonen och språket är lite för pretentiöst för min smak.

Betyg 1/5 Kajsa Ankor

 

Mitt hopplöst normala livMitt hopplöst normala liv – Joanna Nadin

Rachel får en dagbok av sin bästa vän i julklapp. Det är genom denna bok vi får följa henne under ett år. Det är här hon klagar på sina väldigt alldagliga, men ändå pinsamma, föräldrar. Hon skriver om hur hon tror att hennes bästa kompis Ed är gay. Vilka killar hon är kär i och hur hennes morfar blir kär i en ung vårdare.

Det här var en ganska så rolig bok. Jag tror jag hade älskat den om jag hade varit 13 år. Nu kan den bli lite tjatig och visst beter sig Rachel stundtals ganska bortskämt. Eller kanske som en hopplöst normal tonåring?

Betyg 3/5 Kajsa Ankor

 

Lust – Åsa SchwarzLust

Sara är en okänd författare tills den dag hon använder sin mormors ritual. Plötsligt vill alla förlag ha henne. Hon inleder snart en kärleksrelation med hennes förläggare. Givetvis är han gift. Detta gör Sara mycket ledsen och det får katastrofala konsekvenser för flera personer.

Inledningsvis var boken spännande men jag tappade tyvärr snart intresset och skumläste andra halvan. Jag gillade inte Sara och inte heller Anders och hans fru. Men konceptet med en skräck-chic-litbok är något jag gillar och vill gärna läsa mer av.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor

3 reaktioner på ”4x minirecensioner: Romaner, YA och en thriller-chic-lit

  1. Pingback: 4x minirecensioner: Thriller, historisk deckare, YA och en liten komedi | Kajsas bokblogg

  2. Pingback: Kvartalsrapport 2014 #3: Oktober – December – Kajsas bokblogg

  3. Pingback: Joe All Alone – Joanna Nadin – Kajsas bokblogg

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.