Allt det där jag sa till dig var sant – Amanda Svensson

Allt det där jag sa till dig var santKajsas snabba tankar: Stark bok om en ung kvinnas kamp om en egen identitet.

Recension: Hon har anmält sig till en skrivarkurs någonstans i Skåne. Hon träffar snabbt en kille som kallar henne för Lilja Brik. Han är Majakovskij. Hennes egen identitet försvinner och hans tar över. Allt ska vara på hans villkor och hon bryts sakta men säkert ner.

Men då träffar hon Anne Bonny, den bästa tjyvfittan och piratdrottningen på alla hav. Tillsammans är de pirater som seglar genom en storm för att åter hitta hennes identitet.

Pirater och relationer, dikt och verklighet. Allt detta i en ganska kort roman. Trots det låga sidantalet händer det mycket och handlingen förs hela tiden framåt. Själva temat i boken är skrämmande och tyvärr alldeles för vanligt även utanför böckernas värld. Jag kan tycka att boken beskriver ganska väl hur lätt det kan vara att fastna i en våldsam relation. Och hur svårt det kan vara att ta sig ur den.

ALLT DET DÄR JAG SA TILL DIG VAR SANT stannar kvar hos en länge. Den borrar ner sig och ger en hel del att fundera på. Bland annat hur svårt det kan vara att passa in om man inte riktigt tillhör normen. Och hur lätt det är att utnyttja om man är manipulativ nog.

Dessutom är omslaget riktigt fint!

Det här var min första bekantskap med Amanda Svenssons författarskap. Det var en trevlig bekantskap som jag gärna återupptar.

Rekommenderas för: Identitetssökare, de som uppskattar bra, svensk litteratur.

5/5 Kajsa Ankor

Betyg 5

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.