Joe All Alone – Joanna Nadin

Joe all aloneFrån Goodreads: When thirteen-year-old Joe is left behind in Peckham while his mum flies to Spain on holiday, he decides to treat it as an adventure, and a welcome break from Dean, her latest boyfriend. Joe begins to explore his neighbourhood, making a tentative friendship with Asha, a fellow fugitive hiding out at her grandfather’s flat. But when the food and money run out, his mum doesn’t come home, and the local thugs catch up with him, Joe realises time is running out too, and makes a decision that will change his life forever.

Det här var min dröm när jag var barn. Att få vara alldeles själv, göra precis vad jag vill, äta precis vad jag vill, välja vilken kanal som helst på TV:n. Men den drömmen la jag på is så fort det blev mörkt ute. Hade jag varit alldeles ensam då hade drömmen snabbt blivit en mardröm.

Nadin är en trevlig författare som underhåller när hon skriver. Serien om Rachel Riley (Börjar med MITT HOPPLÖST NORMALA LIV) var en bra och rolig ungdomsbok. WONDERLAND var för lite äldre ungdomar och var även den bra, inte lika humoristisk, men välskriven. När jag fick chansen att läsa denna via Netgalley så blev jag glad. Jag förväntade mig en bok som påminde om en av barndomens bästa filmer: Home Alone. Det hela är lite mer som TV-serien Ensamma hemma…

Joe har det inte så lätt. Hans mammas nya pojkvän är ett riktigt arsle och Joe trivs inte att bo med honom. Så att få följa hans tankar kan bli ganska tufft efter ett tag. Asha, det andra barnet som gömmer sig i huset är en frisk fläkt i boken men även hon har mycket att bära i bagaget.

Jag har blandade känslor kring JOE ALL ALONE. Det var inte en bok som jag älskade men den har ändå funnits med mig ett tag efter det jag läste den. Vad skulle jag ha gjort som 13 år gammal om min mamma inte kom tillbaka efter en resa? Jag skulle brutit ihop!

Omslaget är riktigt snyggt men jag tycker inte det passar till boken. Det ser glättigt och färgglatt i trots att boken är ett stycke mörk, obehaglig realism. En handling man inte skulle önska att något barn råkar ut för.

Rekommenderas för: Nyblivna tonåringar åt det lite mognare hållet, ensamvargar eller de som gillar brittisk YA.

3,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 3,5

Kommentera

