Var det snygga omslaget värt det?

The Watchmaker of Filigree Street av Natasha Pulley


The Watchmaker of Filigree Street - Natasha PulleyÅret är 1883 och Thaniel Steepleton upptäcker att det ligger en guldklocka på hans kudde när han kommer hem från jobbet. Ett halvår senare räddar klockan honom från att bli ett offer för ett bombdåd nära hans jobb. Han letar då upp urmakaren till guldklockan och möter den mystiska Mori. En japansk urmakare med en mekanisk bläckfiskklocka. Där börjar äventyret…

Eller gör det verkligen det? Tyvärr var den här boken ett impulsköp endast på grund av dess väldigt vackra omslag. Innehållet är tyvärr inte bra. Texten är full av stavfel och grammatiska misstag som till och med jag, som inte har engelska som modersmål, upptäcker.

Handlingen får man leta med mikroskop efter för den är i princip obefintlig. Karaktärerna är platta och intetsägande. Boken är sitt omslag och inte så mycket mer. Tyvärr.

Har jag lärt mig någonting från det här? Nja, knappast. Jag kommer troligtvis fortsätta köpa böcker som jag tycker är fina. Boken får stå kvar i hyllan och kanske fungera som en bromskloss när jag får för mig att spendera alldeles för mycket pengar på en utsida som egentligen är helt betydelselös. Då är det bättre att jag köper lite mer smink till mig själv istället.


Rekommenderas för: Den inbitna samlaren av bläckfiskklockor

0,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 0,5


 

3 reaktioner på ”Var det snygga omslaget värt det?

  1. Pingback: Julläsning 15-16: Resultat –

  2. Jag tyckte boken var underbar, men framför allt måste jag säga, som professionell översättare engelska/svenska, att jag inte hittade det minsta lilla språkfel i den. Kan du ge några exempel?

    • Har tyvärr inte kvar boken så kan inte ge några exempel. Kanske du har en annan utgåva än den jag läste som inhandlades efter boksläppet… Minns dock klart att det var oerhört konstig meningsbyggnad och ibland ologiska syftningar.

      Kul att du gillade den men det var tyvärr ingen bok för mig. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.