Himlen börjar här – Jandy Nelson

Det var en gång två systrar som hade samma rum, samma kläder, samma tankar på samma gång.
De hade ingen mamma,
men de hade varandra.
Den äldre systern visade vägen,
så att den yngre alltid visste var hon skulle gå.
Den äldre tog den yngre till floden
där de flöt på rygg
som om de vore döda.
Den äldre kunde säga:
Doppa ner huvudet en bit,
öppna ögonen och titta upp mot solen.
Den yngre:
Då får jag vatten i näsan.
Den äldre:
Kom igen, gör det!
Och då gjorde den yngre systern det
och hela världen fylldes av ljus.

Himlen börjar här
Sen dör sen äldre systern och den yngre lämnas med stor sorg, svårbearbetad sorg. HIMLEN BÖRJAR HÄR handlar om storasystern Bailey som tragiskt omkommer plötsligt på grund av en hjärtinfarkt och lillasystern Lennie som bor tillsammans med sin mormor och morbror.

Den här boken grep mig på ett sådant vis att jag fortfarande tänker på den trots att det var en månad sen jag läste den. Jag har själv mist en nära familjemedlem i ganska unga år så jag vet exakt hur jobbigt det är. Det känns som ett svek trots att ens logiska sida intalar en att det inte fanns något någon kunde ha gjort för att förhindra det. Men jag känner precis som Lennie.

Men jag vet vad jag menade. Jag menade att nu vet jag hur nära döden vi är. Hur den lurar på oss. Och vem vill gå omkring och veta det? Vem vill veta att vi är bara ett enda oförsiktigt andetag från döden? Vem vill veta att den vi älskar och behöver mest kan försvinna för evigt bara så där?

HIMLEN BÖRJAR HÄR påminner mycket om JAG GER DIG SOLEN av samma författare. Jag gillade den här väldigt mycket mer. Dels var den inte lika flummig och konstnärlig och dels så gillar jag karaktärerna mycket mer i den här boken. Lennie är en ung kvinna med ett tungt, sorgfyllt hjärta. Samtidigt är hon tonåring med allt vad det innebär. Hon har svårt att hålla passionen i schack och hamnar i moraliskt dilemma på grund av detta.

Så där typiskt amerikansk är den egentligen inte. Visst, hon är ”virginiserad” och allt vad det innebär men samtidigt så framkommer det att även unga tjejer har en sexualdrift, precis som killar i tonåren. Lennies sexualitet skildras inte på prinsessa och Prince Charming-vis där allt är så puttinuttigt bara för att hon råkar vara tjej. Viktigt och bra att det kommer in i även amerikansk YA-litteratur.

Karaktären Rachel är helt onödig i mina ögon. Den här boken ska inte vara ett highschooldrama utan en hjärtskärande berättelse om en ung kvinna som mister sin bästa vän och syster. När slutet närmar sig är det svårt att inte storgråta… Mer säger jag inte om det.

Jag har hittat en ny favoritförfattare i Jandy Nelson trots att jag inte var stormförtjust i JAG GER DIG SOLEN. Men jag kommer definitivt läsa hennes kommande böcker för är det något hon kan så är det att skriva vackert och fängslande. Dessutom läste jag någonstans att hon tycker om giraffer – det gör jag också!

Rekommenderas för: För den som har upplevt sorg, förväntas uppleva sorg eller för den som inte vill missa denna lilla juvel till bok.

5/5 Kajsa Ankor
Betyg 5

3 reaktioner på ”Himlen börjar här – Jandy Nelson

Kommentera

