Ett gnälligt inlägg…

Visst finns det en massa saker med böcker, deras innehåll och utseende som man kan irritera sig på. Eller är jag bara väldigt lättirriterad? Jag tänkte dela med mig av några av mina Bookish Pet Peeves. Vad har du för några? Dela med dig du också!

  • Konstiga namn. Ja, du svenska kriminalare. Jag syftar på dig! Sluta göm dig nu, kom ut och stå rakryggad och lyssna på vad jag har att säga dig. Det finns inte många svenska deckare där namnen på karaktärerna är så tillgjorda eller utflippade att man undrar vad tusan författaren har tänkt. Det senaste exemplet jag har på detta namnfenomen är ZACK av Mons Kallentoft och Markus Lutteman.
  • Utfyllnadstext. Jag är inte intresserad av att veta hur du brer din macka, vilken ost du lägger, skivantalet, om apelsinmarmeladen är med skal i eller inte, hur du tuggar din macka och sköljer ner den med ditt nyinköpa Earl Grey-te från den lokala tehandeln runt om hörnet på Linnegatan en solig vårdag när håret blåste som Carolas i Eurovision Song Contest. JAG ÄR INTE INTRESSERAD! Och sluta ha marmelad på mackan, det är inte bra för tänderna.
  • Harry Potter och andra karaktärer i böcker som inte har någon som helst förmåga att tänka längre än vad näsan räcker. Missförstå mig rätt. Jag älskar Harry och Katniss och alla andra egoistiska typer som bara tänker att deras impulsiva känslor ska gå före både rim, reson och alla andras säkerhet. Jag gillar Hermione och Peeta ännu mer…
  • Klyschor. Den blonda, slanka kvinnan med rådjursögon suktar efter den stora starka mannen som just klev ur sin Ferrari. Stereotyper är klyschiga. Kärlekstriangeln i en YA-dystopi är också klyschigt. Det finns så mycket annat att skriva om att alla böcker behöver inte baseras på samma sak eller skrivas på samma vis.
  • Att låna ut böcker och inte få tillbaka dem i samma skick. Ännu värre – att inte få tillbaka dem överhuvudtaget. Jag är nu för tiden väldigt rädd om mina böcker. Jag vill absolut inte att pärmarna viks eller ryggen bryts. Tyvärr är det inte alla som tänker på det när man lånar ut böcker. Givetvis gör de inte illa boken med mening, de är på det sättet de läser. Men därför är jag lite försiktigare med att låna ut böcker som jag vill spara.
  • Fula omslag. Det finns ingen ursäkt. Det är verkligen inte svårt att klistra ihop ett relativt snyggt omslag om man har tillgång till Photoshop.

Fula omslag

10 reaktioner på ”Ett gnälligt inlägg…

  1. Håller med dig! Lite småjobbigt detdär med utlånandet. Så här är det ju: Väninnor vet hur mycket böcker du har, och plötsligt vill de låna. Vad säger man? Jo såklart. För det är ju en väninna. Plötsligt har man inte sett boken på ett halvår… När man sedan frågar efter den har de inte läst klart den ännu. MEN LÄMNA TILLBAKA DEN DÅ! När jag lånade Gone girl åt mamma var ryggen jätteful på den efteråt 😀 men jag har svårt att säga nej.. Inte förstår andra icke-boknördar hur viktigt sånt är. Jag har ju ingen orsak, typ ”Nej jag lånar helt enkelt inte ut mina böcker”… Måste komma på nåt bra.

    Och jo omslagen är superviktiga, jag förstår inte hur vissa böcker har så fula omslag. T.ex. Shopaholic-serien som Ponto pocket gav ut. Skrev ett inlägg om dem för ett tag sen:
    http://snowglitter.blogg.se/2014/november/omslaget-ar-viktigt.html

  2. Jag håller med om vartenda ord i det här inlägget. Har fördökt undvika detta i min egen deckare. Sedan ska man ju inte glömma att det t.ex finns en Wallander m.fl oxå

    1. Men Wallander var ju trots allt något av en trendsetter. Uralkoholisten, kanske man kan säga… 😉 Lite klyschor är svårt att undvika och jag tror att det kan vara till nytta att läsaren känner igen sig lite. Men när författaren tar till allt som finns i verktygslådan – då sparkar jag bakut av frustration. Lycka till med din bok!

      1. Har redan skrivit den. Finns utgiven. Du kan få ett ex i epubformat så får vi se om jag har lyckats att undvika de värsta överdriften. Men ett snårigt namn det har den. Om du är intresserad så tala bara om vilken mailadress du vill ha den skickad till.

      2. Som jag sa, jag har haft lite problem med att bifoga filer på gmailen så…fick du E-boken

Kommentera

