Bokbloggsjerka 6 -9 februari: En glyttig lista?

Äntligen fredag! Huset är fullt av hantverkare, dammet yr och jag hoppas bli av med huvudvärken som jag lyckats få i natt. Det är inget bra att vara så trött att man somnar med nacken i en konstig ställning. Annikas fråga den här veckan kommer egentligen från Boktjuven Ingerun:

Kan du bidra med en lista på de bästa böckerna för 6-9 och 9-12 som kom ut förra året?

Vi är ett barnlöst hushåll vilket gör att jag inte känner något som helst behov av att hålla mig uppdaterad vad gäller den åldersgruppens böcker. Däremot så har jag fått höra av tillförlitliga källor i rätt ålder att böckerna om Kapten Kalsong är väldigt bra.

När jag själv var liten så gillade jag inte riktigt åldersindelning på böcker. Jag ville ju läsa det som verkade spännande, vare sig det var för småbarn eller för tonåringar. Om böckerna var ”märkta” med en ålder som var högre än min egen var det lite avskräckande. Fast det stoppade ju ändå inte mig från att läsa dem.

Värre var det om man ville läsa en bok för en yngre publik. Man ville ju inte verka töntig på biblioteket! Idag så struntar jag faktiskt helhjärtat i ålderskategorier. Skulle en bok för 6-åringar intressera mig så läser jag den.

19 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 6 -9 februari: En glyttig lista?

    • Det stämmer men ibland ville man även läsa de där barnsliga böckerna som man älskat när man var några år yngre. Och då kunde det vara pinsamt att låna dem… Image är ju viktigt på mellanstadiet, säger dem! 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.