Läsarna i Broken Wheel rekommenderar – Katarina Bivald

Läsarna i broken wheelKajsas snabba tankar: Feelgood-bok med en massa boktips.

Recension: Sara har under en längre tid brevväxlat med en kvinna från en liten stad vid namn Broken Wheel i Iowa. De har funnit varandra genom sitt intresse böcker och nu har de skickat både böcker och brev till varandra ett längre tag.

Sara beslutar sig för att hälsa på sin bokiga själsfrände men när hon kommer fram till lilla Broken Wheel visar det sig att Amy gått bort. Sara får bo i hennes hus och får då en idé vad hon ska göra med alla böckerna som finns i  huset. Varför inte öppna en bokaffär?

Miljön i LÄSARNA I BROKEN WHEEL REKOMMENDERAR är underbar. Jag tycker Bivald lyckas få fram den där småstadskänslan som man ibland kan få uppleva på film. Invånarna i staden är allesammans lite speciella – quirky. Detta ger en speciellt humor till boken som jag uppskattar. Omslaget är passande till boken och dessutom väldigt stilrent och snyggt.

Boken är inte speciellt realistisk men behöver det alltid vara det? Ibland kan det vara skönt att läsa en bok med lite knäppa karaktärer, en ganska uppenbar romans och med en massa bokreferenser. Man kan koppla av och njuta.

Min favoritkaraktär är Amy, den avlidna brevvännen. Tyvärr får man endast träffa henne via hennes brev till Sara men de visar att hon var en väldigt god och fin människa. Och väldigt klok. Både hon och Sara kan fastna så i en bok att omvärlden försvinner ett tag. Där känner jag igen mig. Det är en underbar känsla att bara få försvinna in bland sidorna och stänga ute världen ett tag.

Tyvärr var det lite saker som jag inte gillade med boken. Den blev stundtals alldeles för långsam och seg. Jag tycker den hade mått bra av minst 100 sidor mindre. Sen tycker jag inte att dialogerna sitter, de känns lite krystade och konstlade. Dessutom är den alldeles för detaljrik.

Jag tycker att Katarina Bivald har lyckats åstadkomma något riktigt trevligt. Får hon finslipa pennan/tangenterna något tills nästa bok så tror jag att det kan vara en fullpoängare vi har att se fram emot.

Rekommenderas för: För alla som vill må bra av en bok, för de med inte allt för dåligt tålamod eller för invånarna i en liten stad i Iowa.

3,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 3,5

3 thoughts on “Läsarna i Broken Wheel rekommenderar – Katarina Bivald

  1. Monika februari 5, 2015 / 5:47 f m

    Jag har denna stående oläst, får nog spara den till en dag när jag behöver något ljusare 🙂

    • ladywindermere83 februari 5, 2015 / 6:13 e m

      Ja, det är verkligen inte mycket mörker i den boken. 🙂

Kommentera

