Minirecensioner x4: YA, konspirationsthriller, klassiker och chic-lit

Nightrunner – Tim BowlerNightrunner

Zinny har det jobbigt just nu. Han blir förföljd av skumma typer, hans föräldrar döljer saker för honom och han skolkar en hel del från skolan. En dag när hans mamma hamnar på sjukhus och hans pappa försvinner måste Zinny göra allt för att få tillbaka sin familj. Även sätta sig själv i livsfara genom att be sin förföljare om hjälp.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig av den här boken, men jag blev lite besviken. Den var spännande men inte så mycket mer. Zinny är ganska jobbig som huvudperson. Hans föräldrar borde inte få ha barn boende hos sig. Den enda vettiga personen i hela boken är rektorn. NIGHTRUNNER är en mörk YA-thriller som inte räds för att beskriva ett liv utan sus och dus. Kanske är det lite mer sånt som behövs i utländska ungdomsböcker?

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor

 

NightfallTWA Flight 800 störtad – Nelson DeMille

Det här är den tredje boken om John Corey, en f.d polis som nu jobbar för en anti-terroristavdelning. I den här boken som gått från den häftigare titeln NIGHT FALL på engelska till den något mer töntiga svenska titeln, tar sig John Corey an mysteriet bakom vad som hände när TWA 800 störtade utanför Long Island 1996. Denna flygkrasch har hänt på riktigt och konspirationsteorierna bakom vad som egentligen hände är många. I den här boken misstänker man den amerikanska staten.

Jag tror att jag ska älska den här typen av böcker när jag läser baksidetexten. Tyvärr brukar jag väldigt sällan göra det, men jag lär mig aldrig. Boken har allt som en hårdnackad konspirationsthriller (fördomsfullt) ska ha: kvinnliga kvinnor, manliga män, Glocks och överdrivet slut. Dessutom är den alldeles för detaljrik och upprepar information stup i kvarten.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor

 

Moonfleet – John Meade FalknerMoonfleet

En spännande historia om John Trenchard, en ung man, som upptäcker en hemlig ingång i en gammal grav som leder honom till ett smuggelgömställe. Detta är början på ett äventyr som utspelar sig i vackra Dorset.

Det är det väldigt humoristiska och lite kaxiga berättarjaget som gör hela boken. Man skrattar när man läser samtidigt som man håller andan så att inte huvudpersonen råkar trilla ner från en klippa när han jagas. En läsvärd klassiker som förtjänar lite mer uppmärksamhet.

Betyg: 3,5/5 Kajsa Ankor

 

Cocktails for threeCocktails for Two – Madeleine Wickham

Varje månad så träffas Maggie, Roxanne och Candice på en bar för att dricka cocktails och skvallra om vad som hänt sen sist. Alla tre jobbar på en modetidning i London. En dag så blir de serverade av en bekant kvinna. Denna bekantskap ruvar på en hemlighet som sätter de tre kvinnornas vänskap på prov.

Jag gillar verkligen Sophie Kinsellas böcker men när hon skriver under sitt riktiga namn, Madeleine Wickham, är det inte riktigt lika lätt att tycka om. Det är absolut inte lika fluffigt och gulligt som Kinsellas böcker utan snarare mörkt och kallt. Det kan väl vara trevligt det också. Tyvärr är just den här boken inte bra överhuvudtaget. Slöseri med tid, skulle jag vilja påstå.

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor

Kommentera

