Bokbloggsjerka 5-8 september: Sömnpillerersättning?

Dags för att jerka runt lite. Det är alltid lika roligt att kolla runt på alla andras svar och kanske upptäcka en ny bloggbekantskap. Kika in hos Annika du också, vettja! Veckans fråga är:

Får böcker dig att somna eller håller de dig vakna i all oändlighet på nätterna?

Det beror helt och hållet på vilken bok jag läser. Är det en spännande bok så kan jag lätt sitta uppe ända fram på småtimmarna och läsa. Tyvärr brukar det innebära lite sömnlöshet till, eftersom jag oftast får svårt att sova när jag läst klart. Är det en tråkig, seg eller ointressant bok (varför läser jag sådana böcker?) blir jag lätt sömnig. Men det händer väldigt sällan att jag somnar med boken över ansiktet.

Jag har dock märkt en sak. Om jag har svårt att sova, känner mig uppstressad eller inte kan få tankarna att släppa alla måsten så är boken ett väldigt bra redskap. Några sidor brukar räcka för att skingra mina tankar och få mig tillräckligt avslappnad för att kunna sova. De enda böckerna som inte riktigt passar till detta syftet är skräckisar eller riktigt läskiga thrillers. Då blir jag alldeles för mörkrädd. Har även hänt att jag väckt mannen mitt i natten med ett avgrundsvrål.

Doctor Sleep

5 thoughts on “Bokbloggsjerka 5-8 september: Sömnpillerersättning?

  1. Monika september 7, 2014 / 6:38 f m

    En stunds läsning är perfekt att ta till om man märker att många tankar snurrar runt i huvudet.

  2. Freja september 8, 2014 / 8:50 e m

    Normalt blir jag pigg av att läsa, så om jag inte bestämmer mig för en tid jag ska sluta så kan jag hålla på till morgonen. Men nu när jag är sjuk så kan jag somna sittande mitt på dagen mitt i en mening. det känns ovant och skumt…

  3. annasbokbord september 9, 2014 / 5:52 f m

    Håller med om att böcker, men det måste vara en bra, är utmärkta redskap att skingra tankarna med. Men att somna med en bok i ansiktet har aldrig hänt mig.

Kommentera

