Bokbloggsjerka 23-26 maj – Besvikelse?

Vilket väder det är! Sommaren bara vältrade sig in och tog över. Doften av nyklippt gräs sprider sig i grannskapet. Snart byts den ut mot doft av grillat. Men innan det bär av på födelsedagsfest för min del så tänkte jag vara med i veckans bokbloggsjerka. Veckans fråga är:

Har du läst en bok som slutat på ett sådant sätt att du blev rejält besviken?

Det har jag definitivt gjort. Problemet är att jag inte riktigt kan komma på någon bok. Har ett svagt minne av att jag ogillade slutet i PYTHIANS ANVISNINGAR. Det är den tredje och avslutande delen i serien Victoria Bergmans svaghet av Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundin. Det jag inte riktigt minns helt klart är om jag ogillade hela boken eller bara slutet. Har för mig att hela boken var en besvikelse och inte alls det avslut på en bra trilogi som jag önskade mig.

Personligen är slut ganska viktiga för mig. Jag avskyr för öppna slut, avslut som kommer för snabbt, krystade slut eller helt enkelt ogenomtänkta sista kapitel som författaren stressat fram. Att lämna boken med en bra känsla är viktigt. Detta behöver inte innebära att slutet behöver vara lyckligt, bara det är genomtänkt.

 

22 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 23-26 maj – Besvikelse?

  1. Jag har inte läst den serien, varit nyfiken på den men inte vågat läsa dem faktiskt. Håller med dig om det du säger om slutet på en bok, ett öppet slut kan vara ok så länge det är noga genomtänkt och där alla lösa trådar är någorlunda ihopsamlade. Slut som mest går ut på ” Och så levde de lyckliga i alla sina dar” blir ofta fel, för krystat och känns slarvigt. Som om författaren tröttnat på sin historia och inte orkar ordna ett värdig avslut.

  2. Jag har inte läst något av Eriksson och Axlander Sundin men det är trist när det blir sådär. Man vill ju att det ska vara bra avslut på en serie som man gillat. 😉

  3. Jag gillar inte heller öppna slut. Allt behöver kanske inte redovisas, men ibland får jag känslan att författaren snott ihop konflikterna så mycket att de inte går att reda ut längre och sedan bara gett upp och gått därifrån.

  4. ”Hollywoodslut” går bort för mig, det brukar bli så sötsliskigt att det knastrar i tänderna 🙂 Men som du skriver, bara det verkar genomtänkt så funkar det.

  5. Öppna slut kan jag tycka är ok, då får jag ju själv bestämma slutet, men hafsiga slut. ologiska, inkonsekventa eller allt för utdragna slut brukar jag reta mig på!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.