Tills kärleken skiljer oss – Anna Lönnqvist

Tills kärleken skiljer ossKajsas snabba tankar: Relationsroman som väcker starka känslor hos läsaren.

Recension: Susanna och Philip har varit tillsammans sen de var 16 år, idag är de runt 40. De har två barn, en lite äldre pojke som heter Adam och så den ettåriga lilla Alva. Det är just Alva som Susanna har varit mammaledig med det senaste året. I bokens början är det dags för pappa Philip att ta över stafettpinnen och vara pappaledig. Detta är inget som den väldigt egoistiske Philip uppskattar utan redan från dag ett ifrågasätter han Susanna och hennes vilja att jobba. Är verkligen inte hans jobb viktigare än hennes? Ska hon inte ta och banta lite också, hon är ju så plufsig och sommaren närmar sig…

Vore inte dessa psykiska trakasserierna nog så har Susanna även stött på ett dilemma på jobbet. Det har börjat en ny medarbetare och han ska jobba i just hennes team. Han heter David, snygg är han. Och ung, runt 25 år. Under deras första arbetsdag tillsammans kryper det fram att David är Philips brorson. Detta gör deras jobbrelation lite svår eftersom Susanna är Davids chef. När hon dessutom får reda på att Philip har vetat om detta ett tag blir hon väldigt upprörd.

TILLS KÄRLEKEN SKILJER OSS väcker känslor, för min del är det ilska som väcks. Jag verkligen hatade Philip. Större skitstövel får man ju leta efter. Det är inte ok att vara otrogen. Det är inte ok att tacka ja till ett jobb i London när du är pappaledig. Det är inte ok att psykiskt trycka ner din fru varje dag. Det är inte ok att skylla ifrån sig på sin åttaåriga son. Detta är bara en bråkdel av allt idiotiskt som han har för sig. Och genom allt detta stannar Susanna kvar. För det är ju besvärligt att lämna honom. Hon måste ju tänka på barnen.

Jag har inga personliga erfarenheter av att leva i ett sånt här förhållande så jag kanske inbillar mig att det är lättare än vad det egentligen är att lämna fanskapet. Men varje gång hon tar skiten från honom, inte reagerar, inte ens säger emot, blir jag också väldigt arg. Det är väl inte heller att tänka på barnen? Att stanna i en destruktiv relation är något som barnen säkerligen märker, för de är så smarta och uppmärksamma.

Istället för att lämna Philip så inleder Susanna ett förhållande med den yngre David. Åldersskillnaden är jag inte brydd om, sånt där är så 90-tal. Däremot blir jag brydd om Susannas stalkingtendenser. Ett litet ”gilla” på Davids Facebook-sida kunde göra henne väldigt svartsjuk och i princip säga upp kontakten med honom. Det blev lite för mycket av den varan och trovärdigheten fick sig en törn.

Boken är generellt inte speciellt trovärdig. Det största tecknet på detta är karaktären Philip. Han är helt svart. Ytterst på gråskalan. Jag tror att boken hade fått ett annat djup om han hade fått lite sympatiska egenskaper också. Då hade jag kanske förstått varför Susanna envisas med att stanna hos honom. Som det är nu kan jag tyvärr inte köpa deras relation. Dessutom upplever jag att författaren har försökt trycka in lite för mycket handling i handlingen. Speciellt slutet skenar iväg en hel del och jag har åter igen svårt för att köpa konceptet.

Låt nu inte det här avskräcka er från att läsa boken för det tycker jag ni ska göra. Den har ett vackert och rikt språk. Jag sträckläste den under en kväll, 400+ sidor till trots. Lönnqvist har dessutom en förmåga som få författare har, förmågan att beskriva en sexscen. Dessa passager i boken dryper av kåthet och man kan nästa känna karaktärernas puls genom sidorna. Mycket bra!

Jag ser fram emot Anna Lönnqvists nästa bok, för det hoppas jag att det kommer. Förhoppningsvis med något mer nyanserade karaktärer och lite mer trovärdighet. Tack Ulrika för vinsten!

Rekommenderas för: Unga, äldre, alla som kan läsa.

3,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 3,5

 

Kommentera

