Department 19 #1: Department 19 – Will Hill

Department 19Kajsas snabba tankar: Jakten på Dracula har börjat. Med Frankenstein som kompanjon…

Recension: DEPARTMENT 19 utspelar sig i Storbritannien. Den handlar om den unge Jamie Carpenter. Han är en ganska medelmåttig elev, har inte så många vänner och är inte speciellt bra på någonting. En dag försvinner hans mamma under kaotiska former. Här börjar hans nya liv, hans liv som agent åt Department 19.

Han får en ny vän och beskyddare i Frankenstein, en man med monstruöst utseende men med faderlig kärlek till Jamie. Det visar sig nämligen att Jamies pappa är en av grundarna till Department 19 tillsammans med Van Helsing och fler kända figurer från litteraturen.

Jakten på den elakaste vampyren av dem alla börjar, eller i alla fall på hans bror Alexandru. Det är även här allt blod och gojs börjar spruta. Jamie blir rustad till tänderna med diverse vapen och är inte rädd för eller dålig på att använda dem. Det är verkligen en hel del blod i den här boken, något jag normalt inte har något problem med om det görs snyggt.

Jag fastnar inte för Jamie som huvudperson. Jag tycker faktiskt han är ganska jobbig. Han lyssnar inte utan ska alltid göra som han själv vill och tycker. Visst är det bra ibland men lite råd och samarbete har ingen skadats av. Den enda karaktären jag gillar i den här boken är Frankenstein. Han är stark och manlig men med en mjuk sida som tilltalar mig.

Jag tror inte att jag tillhör bokens tilltänkta målgrupp: pojkar i yngre tonåren. Det kan ju ha lite att göra med varför jag inte gillade den. En annan del är att den är ganska långsam. Det händer inte så mycket på många sidor, sen en massa blod, sen en ganska ointressant tillbakablick på Van Helsing och grabbarna från förr. Denna cykel upprepas tills boken är slut.

DEPARTMENT 19 är första boken i serien om Jamie Carpenter. Den andra heter THE RISING. Den kommer jag inte att läsa.

Rekommenderas för: Unga killar och tjejer, splatterfilmsälskare, vampyrer eller Frankensteins monster.

1/5 Kajsa Ankor

Betyg 1

 

Kommentera

