Bokbloggsjerka 6-9 juni – Frågvis?

Glad nationaldag, allihop! Vädret verkar vara bra och en helt ledig dag ligger framför en. Härligt. Vi har, som de flesta svenskar, inga speciella traditioner en dag som denna. Förhoppningsvis kan en cykeltur bli en årlig tradition. Varför inte passa på att njuta av naturen omkring oss en dag som denna? Det är ju också ett sätt att fira Sverige. Men först blir det bokbloggsjerka.

Om du skulle få möjlighet att intervjua någon av dina favoritförfattare, vem skulle du i så fall välja och vilka frågor skulle du ställa?

Det här var en svår fråga. Favoritförfattare? Har jag en sån… Det finns så många författare som jag älskar men att välja en av dem som favorit är svårt. Det skiftar ju från period till period. Visst, Stephen King är ju en favorit men inte den enda. Jag är även väldigt förtjust i Agatha Christie, Dean Koontz, John Green, J.K Rowling, Leo Tolstoj. Men den författare jag nog skulle velat intervjua om hon fortfarande hade levt är Astrid Lindgren. Jag skulle inte fråga henne något speciellt utan bara sitta och prata. Har en känsla av att det hade kunnat blir en väldigt mysig upplevelse.

40 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 6-9 juni – Frågvis?

  1. Är lite som du när det gäller favoriter. Det finns så många som jag skulle vilja träffa. Agatha Christie och Astrid kunde ha kommit med på min önskelista. 🙂

  2. Jag valde en annan Lindgren denna gången, som visserligen fick brev från din Lindgren som ung författarinna 🙂 Men visst hade det varit helt otroligt att träffa Astrid!

  3. Rowlings tänkte jag inte på, men Astrid Lindgren är ju intressant, det finns en fråga jag gärna skulle ställt henne. Hennes förhållande till döden. Många av hennes figurer har en förälder som gått bort. Pippi, Satkråkan, Nils Karlsson pyssling och så vidare. I Bröderna Lejonhjärta dör dom flera gånger och det finns fler exempel. Är det här bara en slump eller?

  4. När jag funderade på författare och frågor jag ville ställa insåg jag att jag är mest fascinerad av dem som lyckas skapa spännande och ändå trovärdiga karaktärer, det blir jag imponerad av! Men jag tror att jag, precis som du, nog helst inte intervjuat, utan bara suttit och fikat, småpratat och lyssnat!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.