En smakebit på søndag: Lolita – Vladimir Nabokov

Smakebit på söndagDå närmar sig slutet på ännu en vecka. Många har haft långhelg men själv har jag varit ledig hela veckan. Så lugnt har det inte varit, men nödvändigt. Tiden i Skåne har varit varm, både vädermässigt och känslomässigt, och det är med hopp om framtiden som jag lämnar pappa för denna gången. Känner på mig att jag snart är här igen. Resan upp till Norrland kommer gå via tåg. Förhoppningsvis, då det hotas med strejk här nere och SJ har problem med delar av sträckan norr om Stockholm. Tur att jag då har bunkrat upp med en massa böcker i ryggsäcken.

Vill ni också dela med er av en smakbit? Gå in på Flukten fra virkeligheten i så fall.

Idag kommer smakbiten från klassikern LOLITA av Vladimir Nabukov. Den handlar om en 40-årig man som förälskar sig i en 13-årig flicka. Enligt baksidan ska det vara en gripande kärlekshistoria, trots det kontroversiella ämnet. Smakbiten kommer från kapitel 1.

LolitaHon var Lo, helt enkelt Lo, när hon stod om morgnarna i strumplästen, hundrafemtio centimeter lång. Hon var Lola i slacks. Hon var Dolly i skolan. Hon var Dolores i kyrkböckerna. Men i mina armar var hon alltid Lolita.

 

 

 

34 thoughts on “En smakebit på søndag: Lolita – Vladimir Nabokov

  1. johannasdeckarhorna juni 1, 2014 / 11:32 f m

    Lolita har jag inte läst. Men det är ju en klassiker, så det är inte omöjligt att det blir någon gång 🙂

    • ladywindermere83 juni 1, 2014 / 11:38 f m

      Problemet är att det finns så många klassiker och så lite tid… 🙂

  2. Skriva läsa leva juni 1, 2014 / 11:36 f m

    Läste den här i en kurs för några år sedan och fascinerades snarare av den, än att jag tyckte om den. Ska bli kul att se vad du tycker sen 🙂

    • ladywindermere83 juni 1, 2014 / 11:38 f m

      Intressant. Ja, jag är också nyfiken på vad jag tycker om den. 🙂

  3. Marielle juni 1, 2014 / 11:44 f m

    En av de bøkene jeg aldri har klart å synes noe om. Den er ikke dårlig, men heller ikke spesielt bra, i min mening.

  4. Lottens Bokblogg juni 1, 2014 / 12:48 e m

    Tack för smakbiten. En klassiker men jag tror inte jag läst den.
    Hoppas det vänder för din pappa nu!

    • ladywindermere83 juni 1, 2014 / 7:29 e m

      Cellgift har redan gjort positiv verkan, så nu hoppas vi att det går åt rätt håll. 🙂

  5. bokdamen juni 1, 2014 / 1:34 e m

    Känns som en klassiker som jag borde ha läst, inte minst när jag pluggade, men jag tror inte att jag har gjort det. Tack för smakbiten. 🙂

  6. Monika juni 1, 2014 / 1:49 e m

    Jag har nog svårt att se att jag skulle vilja läsa denna. Tack för smakbiten!

    • ladywindermere83 juni 1, 2014 / 7:30 e m

      Den är väldigt speciell och väldigt långt från spänningslitteratur. 🙂

  7. Beathe Solberg juni 1, 2014 / 2:01 e m

    Denne kunne jeg tenke meg å lese, så tusen takk for boktips og smakebit:-)

  8. Anita Ness juni 1, 2014 / 2:05 e m

    Jeg har denne boka ulest i boksamlingen min, men den skal nok leses en dag.:)

  9. Anna juni 1, 2014 / 2:55 e m

    En av mina absoluta favoritromaner – jag tycker att den är helt fantastisk på så många vis. Njut!

    • ladywindermere83 juni 1, 2014 / 7:32 e m

      Kul att höra! Än så länge är språket riktigt njutbart. Humoristiskt och vackert… 🙂

  10. Emmas hylla juni 1, 2014 / 3:18 e m

    Denna läste jag för några år sedan. Minns inte riktigt vad jag tyckte, så en omläsning är kanske på sin plats framöver.

    • ladywindermere83 juni 1, 2014 / 7:32 e m

      Ja, varför inte? Tror den förtjänar det, faktiskt. 🙂

  11. Helena, MsHisingen juni 1, 2014 / 5:25 e m

    Kanske man skulle läsa, blir inte så många klassiker för mig…

    • ladywindermere83 juni 1, 2014 / 7:33 e m

      Jag har som mål att försöka läsa lite mer klassiskt. Nästa bok på tur är Bröderna Karamazov. 🙂

  12. astridterese juni 1, 2014 / 5:37 e m

    Den har jeg faktisk lest for noen år siden, men jeg husker ikke så mye av den 🙂 Ønsker deg en fin søndagskveld!

  13. Holavedsbruden Ewa K juni 1, 2014 / 5:41 e m

    En klassiker som jag inte har läst. Har helt enkelt inte varit riktigt sugen. Och ämnet skrämmer mig en aning. Ska bli spännande att se vad du tycker om den.

    • ladywindermere83 juni 1, 2014 / 7:36 e m

      Ja, ämnet är lite skrämmande och tyvärr även aktuellt idag. 🙂

  14. Såntsomjegliker juni 1, 2014 / 8:57 e m

    Lolita er en vakker bok til tross for et ekkelt tema. Jeg vil påstå at det også er en viktig bok

    • ladywindermere83 juni 3, 2014 / 5:28 e m

      Det kan jag tänka mig. Men det är ingen bok man kan snabbläsa har jag märkt. Den kräver koncentration på hög nivå. 🙂

  15. Birthe juni 2, 2014 / 11:33 f m

    En bok jeg har tenkt å lese. Spesielt for å se hvordan den kan være en gripende kjærlighetshistorie, jeg ser nemlig utelukkende en mann på førti og et barn på tretten 🙂

    • ladywindermere83 juni 3, 2014 / 5:29 e m

      Jag har också svårt att tänka mig hur det kan bli en gripande kärlekshistoria med de premisserna.

  16. Marika juni 3, 2014 / 8:16 e m

    Den boken vill jag läsa. 🙂

Kommentera

