Kast med liten kniv – Sara Kadefors

Kast med liten knivKajsas snabba tankar: Relations- och uppväxtroman med obearbetad sorg som tema.

Recension: Jonas är den perfekta äkta mannen. Han låter sin fru sova ut på helgerna, städar, lagar mat och tränar barnens idrottslag. Dessutom går hans målerifirma bra så pengar är inget problem. Men en dag rasar tillvaron. Jonas får höra sin fru säga något till en väninna som förändrar allt. Jonas är på väg att bryta samman, han har svårt att hantera sina känslor och är livrädd för konflikter. Detta är något han har med sig från barndomen.

Femtonåriga Jonas har svår dyslexi. Bokstäverna bara hoppar men ändå älskar han att läsa tjocka historieböcker. Tyvärr går inte skolan lika bra och han går i hjälpklass. Hans kompisar är inte heller speciellt ambitiösa och är mer intresserade av att sniffa lim, dricka sprit och vara lite halvkriminella. Jonas är med men ändå inte riktigt. Han vill hellre vara med Rebecka, en tjej i klassen som inte bryr sig om vad andra tycker. Hon gör som hon vill och det gillar Jonas. Men en dag händer det som inte får hända och det sätter spår i Jonas för all framtid.

Detta hemska som händer i hans ungdom bearbetas inte överhuvudtaget. Hans föräldrar låter honom sitta och kasta knivar mot väggen i hans ostädade rum. De har nog med sina egna problem. Bagaget blir tungt för Jonas som i vuxenlivet får svårt att hantera konflikter. Tragiskt när detta faktiskt hade kunnat förhindras genom att någon lyssnade på honom när han var ung.

Detta är en lättläst bok som är väldigt spännande. Dels får man följa Jonas som vuxen och bli del av ett äktenskap som står på ruinens kant. Dessutom får man läsa om Jonas som ung på åttiotalet och hur hans barndom faktiskt påverkat honom ända in i vuxenlivet. Kadefors ger ett gediget karaktärsporträtt av Jonas och jag upplever att jag förstår honom. Jag förstår varför han gör som han gör. De andra karaktärerna i boken är också beskrivna bra men de är ändå i periferin.

KAST MED LITEN KNIV var den första boken jag läst av Kadefors men definitivt inte den sista. Hon skriver på ett sätt som jag uppskattar, inte för utmålande men ändå med känsla. Perfekt sommarläsning!

Rekommenderas för: Alla som varit unga på åttiotalet. Eller egentligen alla som varit unga överhuvudtaget.

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

6 thoughts on “Kast med liten kniv – Sara Kadefors

    • ladywindermere83 juni 6, 2014 / 11:59 f m

      Den rekommenderas varmt. Perfekt nu till sommaren. 🙂

  1. Monika juni 6, 2014 / 5:45 e m

    Jag köpte denna på bokrean (tror jag). Har inte läst den än, men jag har gillat annat av Kadefors så… 🙂

  2. Linda juni 7, 2014 / 7:30 e m

    Jag tycker om Kadefors böcker men den har inte jag läst än. Skäms på mig!

Kommentera

