Jag, En – David Levithan

Jag, enKajsas snabba tankar: Underbar bok om omöjlig, ungdomlig kärlek.

Recension: En, så heter faktiskt huvudpersonen. Han är sexton år gammal och lever sitt liv dag för dag. Närmare bestämt byter han kropp varje dag. Varje morgon vaknar han upp i en ny människas kropp. Kvinna som man, dock alltid i samma ålder som En. Detta har han gjort hela livet och har lärt sig att hantera det genom att hålla distans till personen som han är för dagen.

När JAG, EN börjar vaknar han upp i Justins kropp. Justin är ingen trevlig kille. Bryr sig inte speciellt mycket om skolan. Han har dock en flickvän, Rihannon. Han bryr sig faktiskt inte speciellt mycket om henne heller. Ser henne mest som en möjlighet till sex när lusten faller på. Men då En träffar Rihannon, i Justins kropp, blir han förälskad. Hans taktik att hålla distans fallerar och han gör allt för att fortsätta träffa Rihannon, trots nya kroppar varje dag. Samtidigt är en kille som En varit för en dag honom på spåren och En ställer sig själv frågan hur hans övertagande av en kropp påverkar personen efteråt.

Jag har tidigare endast läst en bok David Levithan och den skrev han tillsammans med John Green (Will Grayson, Will Grayson). Jag gillade den. Jag älskar den här! Hitintills är det årets bästa bok.

Dels skriver Levithan bra, det bara flyter. Inte en massa onödiga miljöbeskrivningar eller utsvävande tankegångar som inte tillför något. Han håller allting i lagom nivå. Dels är handlingen genialisk. Boken blir som små noveller, bitar ur flera karaktärers liv swischar framför mig, allt ihophållet med en fin, röd rosett.

En är vuxen för sin ålder, en mogen kille. Men vem skulle inte bli det om man tvingades byta kropp varje dag? Jag har försökt att beskriva handlingen för folk på jobbet och jag märker direkt att de blir lite tveksamma. Det låter ju verkligen som en sci-fi-bok men är egentligen en vacker, ledsam och högst omöjlig kärlekssaga.

Jag grät i slutet, det ska jag inte sticka under stol med. Redan efter första kapitlet vet man hur det kommer sluta. Men ändå vill man läsa vidare. En berör mig, han är skickligt uppbyggd av författaren. Rhiannon är också en karaktär som jag gillar, en tjej med lite spunk men ändå med den där tonårsosäkerheten som så många unga upplever idag.

Nu är jag sugen på att läsa allt David Levithan har skrivit. För är det i närheten så bra som den här så är jag nöjd!

Rekommenderas för: Alla som kan läsa eller vill lära sig.

5/5 Kajsor

Betyg 5

12 reaktioner på ”Jag, En – David Levithan

  1. Jag väntar med spänning på att få tag i bibliotekets exemplar av ”Jag, En”, under tiden har jag passat på att läsa ”En del av mig fattas” av samma författare men jag kan inte säga att jag blev jätteimponerad. Den var tillräckligt bra för att inte skrota ”Jag, En” från att-läsa-listan i alla fall.

  2. Den här är så jäkla bra, jag rekommenderade t o m den till min bros sambo som är svenskalärare och ville ha en bok som kunde skapa bra diskussioner om kön och manligt och kvinnligt, och den här är ju perfekt för detta!

  3. Pingback: Kvartalsrapport 2014 #1: Januari – Mars | Kajsas bokblogg

  4. Pingback: Jag, En av David Levithan » C.R.M. Nilsson

  5. Pingback: Bokbloggsjerka 2-5 maj – Favorisering? | Kajsas bokblogg

  6. Pingback: Jag, En av David Levithan | Lottens Bokblogg

  7. Jag tycker du har tappat lite syftet med boken om du tror en En är en Han.
    Det är väl just det boken speglar att kön och kropp inte spelar roll.

    • Håller med, boken handlar om så otroligt mycket om att En är bara En, inget mer inget mindre. En person som inte identifierar sig med antingen man eller kvinna men istället med könsneutrala pronomen och som i boken säger En till Rhiannon, Jag är bara En, jag är inte mer man bara för att jag är i en mans kropp eller mer kvinna för att jag är i en kvinnas kropp.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.