Bokbloggsjerka 14 – 17 mars: Läser man så samlar man, eller?

Dags för bokbloggsjerka! Vill du också va med? Hoppa över till Annika och svara på frågan du också. Veckans fråga:

Do readers have to be collectors? 

Nej. Som läsare behöver man inte samla på böcker. Men jag gör det ändå. Jag är en boksamlare. Jag älskar att sortera in mina nya vänner. Lägga in ISBN i Book Collector och sen ställa in dem i hyllan (i alla fall när det finns plats). Jag samlar på det mesta i bokväg men har några specialområden.

1. Agatha Christie: Jag har inte kollat på ett tag, men har upp mot 70 böcker av författaren. Har som mål att ha hela hennes utgivning på både svenska och engelska. Men jag köper inte nytt, utan vill försöka hitta dem på second hand, loppisar eller antikvariat.

2. Stephen King: Har nog det mesta han släppt på svenska, men skulle även vilja ha det på engelska. Hittar jag en finare utgåva eller om skicket är bättre än någon bok i bokhyllan så byter jag ut den.

3. Dean Koontz: Har en hel del böcker av en av de bästa skräckförfattarna. Men det finns fler att få tag i!

4. Disney: Jag samlar på Disneygrejer generellt. Böcker framförallt. I hyllan har jag tidningar, böcker och figurer. Även en fin gammal LP-skiva med Aristocats. Detta är en samling som jag kan titta på i timmar.

5. Serier överlag: Har jag en bokserie i hyllan så vill jag helst ha alla böcker i serien. Och alla andra böcker den författaren har släppt…

34 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 14 – 17 mars: Läser man så samlar man, eller?

  1. Disneyfilmer samlar vi också på, ja filmer över huvud taget. den samlingen är idag ganska stor. Dessutom samlar maken Tommy på det mesta som har med Kalle Anka & Co att göra. Maken har också ganska många Stephen King-böcker.

  2. Enda bokserien jag faktiskt samlar på är Lotta-böckerna av Merri Vik. Saknar nog bara en tre-fem st nu. Christie och King är ju relativt lätta att hitta second hand och på loppisar, lyckat till med att få ihop dem 🙂

  3. Oj, så spennende 🙂 Jeg kjøpte så og si aldri bøker selv før slutten av 2013. Da gikk jeg fra 1/4 full bokhylle til nesten to stappfulle bokhyller. Hva skulle man gjort uten brukthandler med bøker, hehe 🙂

    – Siri

    • Exakt, kan komma hem med en påse böcker efter ett besök på second hand. Nu försöker jag vara lite mer restriktiv men ibland fungerar det ändå inte. En femma för en bok är ju inte speciellt dyrt… 🙂

  4. Oh my, Aristocats-LP! Det är bland mina favoriter i Disney-filmsväg. När jag fyllde 20 önskade jag mig två saker: Aristocats på DVD och ett zombie-överlevnadsarmband. Jag har Djungelboken och Robin Hood på LP!

  5. En läsare behöver verkligen inte vara samlare men jag är det, ingen tvekan om det! En mild form av besatthet… Det är ju smartare och mer ekonomiskt att låna… Jag har en hel del koontz, men framförallt är det Ed McBain som har hamnat hemma hos mig…

  6. Känner igen det där med att vilja ha alla i en serie och liknande. Är jättedålig på att göra mig av med böcker. Det sagt, är du intresserad av Koontz på svenska? Har ett helt gäng hos mina föräldrar som jag nog inte kommer att läsa igen…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.