Stå inte för nära kanten – Annika Mayer

Stå inte för nära kantenKajsas snabba tankar: Chic-lit med lite mer djup och svärta än vanligt.

Recension: Hanna är nyskild, har två små barn och nyss fått jobb på den hetaste reklambyrån i Göteborg – Benzin. Året är 1995. Här ungefär börjar STÅ INTE FÖR NÄRA KANTEN.

Det blir inte så lätt att försöka bolla föräldraskap med det nya jobbet. Cheferna kräver nämligen 200% i arbetsinsats och tar inte ett misslyckande så bra. Dessutom träffar Hanna en ny man, amerikanska läkaren Eric. För läsaren så ringer varningsklockorna men för Hanna är det total lycka.

Varvat med det som hände 1995 får man även tillbakablickar på Hannas barndom. Resor till Tyskland, om hennes pappa och annat som hände som präglat henne till den kvinna hon är idag. Gällivare har också en central del i berättelsen då Hannas mamma bor där.

Jag vann STÅ INTE FÖR NÄRA KANTEN i en utlottning. Jag blev genast imponerad av omslaget då jag verkligen älskar glada färger. Det danska bandet är också ett plus i kanten om ni frågar mig. Väl inne i boken kunde jag inte sluta läsa. För att vara en debutbok är jag mäkta imponerad. Boken är spännande, den upprör, den fick mig att skratta och framförallt fick en mig till att fortsätta läsa tills den var slut. Det var en sån där bok man längtar efter när man inte läste den.

Anledningen till att den inte fick en 5:a i betyg är att det stundtals är lite klyschig. Kärlekshistorien som förekommer i boken är ganska så förutsägbar och lite tråkig. Lite väl mycket chic-lit… Språket kan jag inte klaga på, det var gediget och alldeles lagom detaljerat. Den norrländska dialekten som används i boken är helt klart något positivt. Ibland kan jag ha lite svårt för dialekter i bokdialoger men Mayer manövrerade skickligt kring gränsen för att det skulle bli för mycket utan att tippa över.

Jag tyckte det var intressant att läsa en bok som utspelade sig under 1990-talet. Jag får känslan av att reklam var väldigt stort då. Det var bland det hippaste man kunde jobba med och reklambyråernas kontor var fyllda av designermöbler och chict klädda människor. STÅ INTE FÖR NÄRA KANTEN bekräftar lite mina fördomar mot PR-branschen på 90-talet och det var kul att läsa om just den miljön.

Med tanke på att detta var Annika Mayers debut så tror jag att vi kan ha ett intressant författarnamn att se fram emot. Jag kan nämligen säga att jag redan längtar efter hennes nästa bok.

Rekommenderas för: Reklamare, blivande författare som vill ha lite tips om hur en debut ska se ut eller för den som helt enkelt vill läsa en bra bok.

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

2 thoughts on “Stå inte för nära kanten – Annika Mayer

    • ladywindermere83 januari 8, 2015 / 4:03 e m

      Vilket fint inlägg! Och tack för komplimangen! 🙂

Kommentera

