Inmurad – Mikael Strömberg

InmuradKajsas snabba tankar: Lätt klaustrofobisk skräckroman som hämtar inspiration i den nordiska folktron.

Recension: Förr i tiden begravde man ett levande djur, till exempel en tupp, under en av kyrkans hörnstenar. Där skulle den, kyrkogrimen, skydda kyrkan från onda människor. Dessutom väckte den upp avlidna människor, som inte varit tillräckligt godhjärtade under sitt liv. De fick sedan flyga runt på kyrkogården på natten och kraxa. Dessa spöken kallades för nattkorpar. Denna del ur den nordiska folktron ligger till grund för INMURAD. I mina ögon har boken alltså stor potential att vara väldigt skrämmande.

Kent bor tillsammans med sin mor på Blidö i Roslagens skärgård. Han ärver ett dödsbo efter en främmande man och hittar bland hans ägodelar ett mystiskt brev. Han blir nyfiken och beslutar sig för att undersöka om innehållet i brevet har någon sanning i sig. Tyvärr är det fler som vet om hemligheten, en hemlighet som kan ge rikedom.

Som sagt, boken har stor skrämselpotential. Tyvärr blir jag inte skrämd en enda gång. Jag älskar tanken på hur bra det här hade kunnat bli. Hur läskig delar av vår gamla folktro faktiskt är. Det är genialt att ha detta som grundplåt om man vill skriva skräck. Tyvärr når inte Strömberg ända fram med INMURAD.

De första tvåhundra sidorna var ganska händelselösa. Det pratades mycket, kördes lite bil och käkades lite pizza. Sen börjar handlingen sakta men säkert ta fart, tyvärr når vi aldrig förbi hastigheten för en EPA. Delvis tror jag detta beror på att det ofta är alldeles för detaljerat. Saker och ting tappar fart om allt ska beskrivas ner till minsta detalj. Personligen gillar jag inte böcker där jag inte får chansen att måla upp en inre bild av miljöer eller karaktärer.

En del som jag uppskattade och som faktiskt gav lite spänning var att man fick ta del av det mystiska brevet lite i taget. Vissa delar av boken var väldigt groteska, exempelvis när Kent får en sticka i fingret. Just den biten hade jag lite svårt för att läsa då den var så detaljerat äcklig.

Min favoritdel när det kommer till INMURAD är omslaget. Det är verkligen underbart vackert, inbjudande och det var anledningen till att jag köpte boken på bokrean förra året. Trots att jag och INMURAD inte kom riktigt överens är jag ändå intresserad av att läsa VÄTTEN. Jag tror även att jag kommer vilja läsa eventuella framtida böcker av Strömberg eftersom kopplingen till den nordiska folktron är riktigt intressant.

Rekommenderas för: Blidöbor, skräckentusiaster som är lite lättskrämda, kyrkogrimar och de som är intresserade av nordisk folktro.

1,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 1,5

 

 

 

 

4 reaktioner på ”Inmurad – Mikael Strömberg

  1. Jag har läst Vätten tidigare, och upplevde den som du upplever Inmurad. Har haft funderingar på att läsa Inmurad ändå men nu känns det inte som att den kommer högt upp på prioriteringslistan i alla fall.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.