En smakebit på søndag: Låt vargarna komma – Carol Rifka Brunt

Smakebit på söndagNu är det bara några veckor kvar tills jag har semester och jag längtar. Vädret här uppe i mellersta Norrland är inte speciellt somrigt så helgen har tillbringats mest inomhus. Imorgon får vi finbesök av släktingar från Skåne. Ska bli kul att visa dem vackra Höga Kusten, hoppas bara vädret inte bjuder på regn. Har ni semester än?

Vill ni också dela med er av en smakbit? Gå in på Flukten fra virkeligheten i så fall.

Dagens smakbit kommer från LÅT VARGARNA KOMMA av Carol Rifka Brunt. Den utspelar sig under slutet av 80-talet och handlar om två systrar, främst den ena av dem – June. Deras morbror, den kända konstnären Finn, är döende i AIDS. Han och June har alltid stått varandra nära så att mista honom tar hårt på June. Men så en dag blir hon kontaktad av en främmande man, en man som hennes mamma kallar för Finns speciella vän. Detta är början på en omvälvande vänskap.

Dagens smakbit har jag tagit från sidan 27. Den beskriver en tillbakablick till när June får reda på att Finn är döende. Smakbiten gör mig glad, för det är precis så jag vill att mina patienter ska tycka när de lämnar behandlingsrummet. Men att ett tandläkarbesök ska väcka mer olust än ett dödsbud tycker jag är en tråkig inställning. För så hemska är vi faktiskt inte.

Låt vargarna kommaHon kanske hoppades att jag skulle bli så lättad över att slippa gå till tandläkaren att nyheterna om Finn inte skulle verka så hemska. Hon hade fel. Jag gillar att gå till tandläkaren. Jag gillar hur fluorlacket smakar, och jag tycker om att under de tjugo minuter som jag sitter i dr Shippees stol är mina tänder det viktigaste i världen för honom.

 

 

 

26 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Låt vargarna komma – Carol Rifka Brunt

  1. Har hört talas om den här boken, ska bli intressant att höra vad du tycker om den sedan.

    Riktigt så där känner jag inte för tandläkarbesök, men jag har inget emot er alls 🙂

  2. Tack för smakbiten! Den här är jag nyfiken på. Hm, jag är inte så förtjust i tandläkarstolen/situationen, men jag har träffat en del braiga tandläkare…. 😉

Kommentera

