Donatorn – Dean Koontz

Ryan Perry är ett 34-årigt datageni som har onödigt mycket pengar och vacker kärlek. Det visar sig dock att han inte har ett friskt hjärta. Hans enda hopp om överlevnad är en hjärttransplantation som han också genomgår. Ett år efter operationen börjar obehagliga saker hända. Han får både godis och smycken i form av hjärtan av en okänd person. Obehagligast av allt är när han får se sin operation på sin egen TV-monitor. Någon är ute efter hans nya hjärta.

 

Jag har inte läst något av Dean Koontz på väldigt länge, men jag minns att jag tyckte hans böcker var väldigt obehagliga och hade en förmåga att krypa under skinnet på en. Det är något han fortfarande lyckas med i Donatorn. Paranoia är ledordet genom hela boken och den smittar verkligen av sig. Jag får ont i magen när jag läser av ovissheten om vad som försiggår. Är det bara Ryan som hittar på och ser i syne eller ligger det någon gömd i buskarna med en ond agenda?

Koontz har lyckats med bra miljöbeskrivningar. Man ser verkligen den kaliforniska stranden med sina perfekta surfvågor framför sig när man läser. Språket är verkligen inget fel på heller. Han är ibland närmast poetisk när han skriver om Ryans känslor eller andra beskrivningar. Man kommer nära Ryan och hans rädsla och det är nog därför jag själv blir så skraj av handlingen. Det är en mycket spännande bok som jag rekommenderar, men är man lite mörkrädd så bör den läsas i dagsljus!

 

Titel: Donatorn

Författare: Dean Koontz

Förlag: Bra Böcker

Orginaltitel: Your Heart Belongs to Me

Antal sidor: 299

En reaktion på ”Donatorn – Dean Koontz

  1. Pingback: Donatorn av Dean Koontz - C.R.M. Nilsson

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.