Bokbloggsjerka 10-13 augusti – Tre nej tack

Helgen är äntligen här och första arbetsveckan efter semestern är avklarad. Skönt med så trevliga arbetskamrater, allt blir så mycket roligare då! En annan rolig sak är ju bokbloggsjerka! Denna vecka är frågan vilka tre böcker man inte tänker läsa. Läs mer om bokbloggsjerka och klicka dig vidare bland alla svar hos Annika!

1. Snabba Cash av Jens Lapidus: Jag såg filmen och och det räcker. Den var väl spännande men tanken på att läsa om det handlingen i en bok får mig att tappa läslusten. Jag kommer högst troligen inte att läsa någon av efterföljarna heller! Eller se Snabba Cash 2!

 
2. The Secret av Rhonda Byrne: Hemligheten som ska förändra ens liv? Inget för mig. Min toleransnivå för flum är låg så därför går denna boken bort direkt!

3. Alkemisten av Paulo Coelho: Samma sak här som i punkt 2: för flummigt för mig! Kul för den som gillar det men jag blir bara frustrerad när allt svävar ut för mycket.

37 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 10-13 augusti – Tre nej tack

  1. Jag trodde inte heller att jag skulle läsa Snabba cash…men jag läste den och även Aldrig fucka upp. Kan absolut hålla med om att böcker som svävar ut för mycket är jobbiga.

  2. Snabba Cash kommer jag heller inte att läsa och Paulo Coelho är jag tveksam till. Men nu har jag köpt Veronika bestämmer sig för att dö så jag måste väl, suck. Jag tycker inte han verkar vara en författare till mig.

    The Secret har jag läst, olyckligtvis. Jag tror aldrig jag har blivit så förbannad som när jag läste den. Allting bygger på lagen om attraktion så du är ansvarig för allting som händer i ditt liv. Händer det något hemskt, till exempel att du blir rånad, då har du dig själv att skylla därför att du har tänkt på det (kanske helt omedvetet) och dragit det till dig. Det var åtminstone vad jag tolkade från boken.

    1. Det jag har hört angående hemligheten är att den har med hur man tänker att göra, dåliga tankar leder till att dåliga saker händer en och vice versa. Ganska läskigt synsätt i mitt tycke…

  3. Snabba Cash är en av de böcker som jag misstänker är bra men vet att jag aldrig kommer att läsa.

    Alkemisten var det inget fel på. Inte jättespännande eller världsomvandlande men helt OK. Jag gillar däremot inte författaren alls…

  4. Den enda jag kanske skulle läsa är Alkemisten, men jag tror aldrig jag kommer få varken tid eller lust till det. Snabba Cash är jag väldigt ointresserad av, tänker i bästa mån försöka undvika filmen också 😉

    1. Jag har egentligen inget emot agenter och poliser, bara om de utspelar sig i Sverige. Dessutom var filmen så mörk och hård och alla skulle vara så tuffa hela tiden att man bara blir trött. Boken bör ju ha samma stämning…

  5. Nu har jag gått igenom alla jerkasvar och vet helt plötsligt inte längre om jag redan kommenterat hos dig eller om det bara är alla likartade svar som börjar blandas ihop! Men jag tar det en gång till: Snabba cash – helst inte men nu ingår den i min samboutmaning så jag kommer att läsa den. The secret – hade jag aldrig hört talas om men nu har den nämnts två gånger under jerkan. Alkemisten – tror jag att jag läst men i så fall för typ 10 år sen. Jag ska nog banne mig läsa om den för att få reda på varför alla hatar Coelho så mycket! 🙂

  6. The Secret tänkte jag också på, men skrev Chopra istället. Jag vet inte egentligen inte om de är så lika, men oavsett vilket helt ointressanta… Snabba Cash tyckte jag var helt ok, men jag har inte blivit sugen på att läsa fortsättningen.

  7. Coelho har jag aldrig läst, genren lockar inte alls. Snabba Cash tyckte jag var riktigt bra, sedan kändes det som påföljande delar inte riktigt höll.

  8. Lapidus har jag läst och trots att jag i början tyckte det var jobbigt att läsa på grund av språket så gick det över och jag tyckte ganska bra om de två första böckerna. Den tredje har jag inte läst. Än. Coelho börjar jag nästan bli lite nyfiken på nu 🙂

  9. Lapidus går helt bort för min del. Usch, jag vill verkligen inte läsa! Alkemisten hittade jag billigt och plöjde igenom på en dag, men nej, den var inget för mig. Flum, tråk och blev riktigt irriterad på att huvudpersonens uppgift i livet var att hitta någon skatt medan hans tjejs uppgift var att stanna och tålmodigt bara vänta på honom. Feministglasögonen var på och vreden steg.

    1. Så boken är inte bara flummig och tråkig utan den innehåller även ett stenålderstänk när det kommer till genus? Då var det en himla tur att jag inte har bemödat mig att ens bära hem den från en loppis!

  10. Jag läste Alkemisten för flera år sedan och tyckte nog den var ganska ok. Har också läst Veronika bestämmer sig för att dö men den gillade jag inte alls. Jag kommer förmodligen inte läsa något mer av Coelho.

Kommentera

