Inbox (1) – David Glattauer

Inbox (1)Kajsas snabba tankar: Romantisk bok som endast består av e-mail.

Recension: Man har hört många skräckhistorier om personer som försöker avsluta sina prenumerationer på diverse tidskrifter men inte lyckas. Samma problem har Emmi, huvudpersonen i INBOX (1). Hon har mailat flertalet gånger för att säga upp prenumerationen på tidningen Like. Problemet är att hon har mailat till fel adress. Ett litet ”e” har gjort att breven har hamnat hos Leo istället. När han senare svarar på Emmis uppsägningsförsök så inleds en romans mellan de båda som helt utspelar sig via datorn.

Av fruktan att de inte kommer vara nöjda med det som får se om de träffas skjuter de upp IRL-träffen så länge det bara går. Att Emmi dessutom är lyckligt gift försvårar det hela ytterligare. Vad räknas egentligen som otrohet? Kan en mailkonversation räcka?

Anledningen till att jag plockade upp den här boken på ICA Maxi var omslaget. Dessutom var den ganska så tunn och dessutom kan det vara intressant att läsa om internetromanser. Jag tycker omslaget är väldigt chic-lit, precis vad jag kände för att läsa när jag köpte boken. Innehållet är dock något helt annat, inte något sämre, bara inte det jag väntade mig.

INBOX (1) är en fin bok som beskriver hur två människor kan lära känna varandra utan att överhuvudtaget träffas. Jag tycker det är mycket intressant att se hur Emmi och Leo blir mer och mer beroende av varandra. Ett beroende som inte är fysiskt, förutom fingrar mot tangentbord. Språket är levande och mailen de skriver till varandra är intressanta att läsa. Både Leo och Emmi verkar intellektuella och jag skulle vilja lära känna dem bättre.

Visst kan jag irritera mig på Emmi ibland. Hon skriver ofta med versaler och drar förhastade slutsatser. Tur att Leo är så förlåtande. Det verkar även ha kommit ut en uppföljare på tyska som även översatts till engelska: ALLE SIEBEN WELLE eller den engelska titeln EVERY SEVENTH WAVE. Jag blev faktiskt lycklig när jag såg att han släppt en andra del för slutet i INBOX (1) är lite snopet. Det är inget dåligt slut, bara lite överraskande.

Rekommenderas för: Romantiker, e-romantiker eller för alla som har en e-postadress och ett hjärta.

3,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 3,5

 

3 reaktioner på ”Inbox (1) – David Glattauer

  1. Pingback: Kvartalsrapport 2014 #2: April – Juni | Kajsas bokblogg

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.