En smakebit på søndag: Glaskroppar – Erik Axl Sund

De senaste veckorna har varit kaotiska. Det är inte förrän någon blir allvarligt sjuk som man inser hur förgängligt livet är. Och hur långt det faktiskt är mellan Örnsköldsvik och Skåne. Har i alla fall varit nere några dagar för att stötta och då var böcker verkligen en räddare i nöden. De fick mig att skingra tankarna ibland. Men en tanke finns ändå i bakhuvudet hela tiden: Fuck cancer!

Då jag missade förra veckans samkbitar vill jag gärna vara med igen idag. Klicka in på bloggen Flukten fra virkeligheten och djupdyk i alla trevliga bidrag.

Dagens smakbit kommer från boken GLASKROPPAR av Erik Axl Sund. Det är den första boken i en serie som heter SVART MELANKOLI och författarna är kända sen tidigare. De är nämligen samma par som skrivit om Victoria Bergman i serien som börjar med KRÅKFLICKAN, Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist.

Boken handlar om utredningen av en självmordsvåg som drabbar unga i landet. Många av självmorden är dessutom ganska makabra. Det alla fallen har gemensamt är att de följer enmansbandet Hunger. Dessutom har gamla blandband en stor roll i historien. Jag har inte kommit speciellt långt i boken än men än så länge känner man igen sig lite från KRÅKFLICKAN. Det är något nytt men ändå väldigt obehagligt. Det verkar med andra ord väldigt lovande. Smakbiten kommer från sidan 67 och handlar om tankarna kring ett förhör med ett vittne. Det är polisen Jens Hurtig som man får följa just i detta kapitel. Han är bara en av karaktärerna som även varit med i trilogin om Victoria Bergmans svaghet.

GlaskropparHon har blivit misshandlad, tänker Hurtig när kvinnan har gått.

Han har sett den där typen av ögonskada förut. Orsaken är oftast våld och förövaren är antagligen, som det brukar vara, en närstående. Föräldrarna eller hennes farbror, vilken för övrigt arbetade för KGB i vitryska SSR. Enligt uppgifterna har hon inte varit gift, men hon är med barn och har kanske pojkvän.

Han förstår att han just mött en människa som bär på svåra erfarenheter. Om det skadade ögat vittnade om benäget våld, så gjorde det friska ögat det också. Han är bra på att känna igen sånt, särskilt efter det han själv tvingades uppleva för fem år sedan. Han ser förändringen i spegeln varje dag. I sina egna ögon.

Fallet med invandrarpojkarna.

46 thoughts on “En smakebit på søndag: Glaskroppar – Erik Axl Sund

  1. Monika maj 18, 2014 / 9:16 f m

    Det kommer nog att bli så att jag läser den här så småningom, men av någon anledning har jag ännu inte läst sista delen om Victoria Bergman…

    • ladywindermere83 maj 18, 2014 / 9:24 f m

      Ska jag vara helt ärlig så var den sista delen inte speciellt bra. Man får egentligen inga svar och uppenbara lösningar kastas bort till förmån för orationella.

  2. johannasdeckarhorna maj 18, 2014 / 9:55 f m

    Jag har bara läst första delen om Victoria Bergman, den var lite väl häftig stundtals för min smak 🙂 Tråkigt att någon i din närhet blivit sjuk, jag hoppas att det ordnar sig. Naturligtvis är det värst för den drabbade, men det är jättejobbigt att vara anhörig också. Man känner sig lätt maktlös och det kan vara svårt att veta hur man bäst ska stötta. Men man får göra så gott man kan och försöka på att sjukvården också gör det 🙂

    • ladywindermere83 maj 18, 2014 / 10:32 f m

      Tack för omtanken! 🙂 Det känns ju betryggande att veta att pappa är i goda händer, men det är det där att inte veta vad som kommer att hända som är jobbigt. Gillar inte att vara maktlös.

      • johannasdeckarhorna maj 18, 2014 / 10:39 f m

        Jag förstår att det är precis så det känns. Min mormor gick bort i cancer för nästan precis tre år sedan, men hon var gammal och sjuk på flera sätt. Men jag hoppas som sagt att det blir bra, både för din pappas och er familjs skull 🙂

      • ladywindermere83 maj 18, 2014 / 11:17 f m

        Beklagar. Det är alltid jobbigt när någon anhörig går bort. Tack än en gång för omtanken. Den värmer! 🙂

  3. Lena maj 18, 2014 / 9:59 f m

    Fich nyligen hem denna och det skall bli spännande att läsa den!

  4. astridterese maj 18, 2014 / 10:16 f m

    Det er helt sant at livet er skjørt. Min mor fikk slag rett før jul og det kom veldig uventet. Heldigvis går det veldig bra. Ønsker deg en fin søndag!

    • ladywindermere83 maj 18, 2014 / 10:34 f m

      Man vet ju aldrig vad som ska hända i förväg. Bara att göra det bästa åt situationen och stötta varandra. Vad skönt att din mamma blir bättre. 🙂 Ha en bra söndag du också.

  5. ingerun maj 18, 2014 / 11:05 f m

    Usch, låter hemskt. Tack för smakebiten.

  6. Carro maj 18, 2014 / 12:24 e m

    Ser att vi hade samma bok som smakbit, jag har dock inte kommit så långt än men tycker att det är lovande redan vid presentationen av författarparet 🙂

    • ladywindermere83 maj 18, 2014 / 12:34 e m

      Jag blev lite smålycklig när jag såg att de släppt en ny bok. 🙂

    • ladywindermere83 maj 18, 2014 / 12:34 e m

      Den är inte speciellt läskig än men däremot makaber och lite äcklig. 🙂

  7. Emmas hylla maj 18, 2014 / 12:35 e m

    Kråkflickan står i min oläst-hylla. Börjar med den, så kanske jag kommer till Glaskroppar framöver. Tack för smakbiten!

  8. Anita Ness maj 18, 2014 / 12:37 e m

    Det her synes jeg virker som en ekkel bok.. Ha en fin søndag.:)

  9. lene maj 18, 2014 / 1:22 e m

    Takk for smakebiten og ha en fin søndag!

  10. C.R.M. Nilsson maj 18, 2014 / 2:39 e m

    Tror inte riktigt det här är en bok för mig. Men tack för smakbiten 🙂

  11. Anna maj 18, 2014 / 3:04 e m

    Omslaget ger mig stora skälvan! 😉 Tack för smakbiten, jag tycker att den låter jättebra! Tänker på dig och de dina i den jobbiga stunden.

  12. Helena, MsHisingen maj 18, 2014 / 4:39 e m

    Den låter väl tung för mig. Hemskt med din pappa, hoppas det går bra.

    • ladywindermere83 maj 18, 2014 / 4:43 e m

      Hoppet är väl det sista som lämnar en. 🙂 Tack för omtanken.

  13. bokdamen maj 18, 2014 / 5:29 e m

    Tack för smakbiten! Jag skulle vilja läsa både denna och Kråkflickan. 🙂 Håller med om fuck cancer, hemska sjukdom. Hoppas att det går bra med din pappa.

  14. Linda maj 18, 2014 / 6:46 e m

    Håller med! Fuck cancer!

    Den boken är jag nyfiken på men tvekar om mina nerver håller;).

    • ladywindermere83 maj 18, 2014 / 8:05 e m

      Det tror jag nog de gör! Prova Kråkflickan annars, om du klarar den så klarar du den här.

  15. Lottens Bokblogg maj 18, 2014 / 6:50 e m

    Tack för smakbiten – tror den här är lite för grotesk för mig. Kanske.
    När min pappa blev sjuk i cancer för tre år sedan och jag åkte till Norge för att besöka honom/dem så var böckerna definitivt räddningen för att jag överhuvudtaget skulle få något annat att tänka på och orka med.

    • ladywindermere83 maj 18, 2014 / 8:04 e m

      Det underlättar ju för psyket att ha en annan värld att fly in i för en stund. Det är jobbigt nog som det är, ska inte behöva tänka på det hela tiden. Tyvärr är pappa så trött att han inte orkar läsa. Han om någon skulle ju behöva tänka på annat. 🙂

  16. anette maj 19, 2014 / 7:51 f m

    Sterk smakebit, kanskje litt for grotesk for min smak. Men ingenting er så godt som å hente styrke i bøker når ting er vanskelig. Klem til deg fra meg 🙂

  17. Birthe maj 19, 2014 / 10:15 f m

    Cancer er en forferdelig sykdom, håper det går bra med den som er rammet.
    Boken du leser virker spesiell og ikke minst temmelig fæl, men det virker som en spennende historie. Takk for smakebiten 🙂

  18. stjernekast maj 19, 2014 / 6:46 e m

    Det kan være digg, som regel, å lese litt ekle, grøssende ting.

    Kos deg videre med boka! 😀

  19. Aina maj 20, 2014 / 8:58 e m

    God smakebit – forfattar notert 🙂

Kommentera

