En smakebit på søndag – Daghus, Natthus

Hoppas alla haft en riktigt bra jul! Nyår närmar sig och mitt största problem just nu är att välja vilka viner vi ska dricka till nyårssupén. Angenämt problem, eller hur? I år har jag unnat mig en rejäl julledighet och det har varit välbehövligt. Skönt att jag passade på att få tillbaka läslusten samtidigt.

Traditionsenligt så får jag alltid en bok av den aktuella Nobelpristagaren av min kära pappa någon gång varje år. Denna gången fick jag både detta årets och förra årets i julklapp. Jag har redan läst ut en av tre kortromaner av Peter Handke och ska just börja läsa Daghus, Natthus av Olga Tokarczuk.

Jag har inte kommit tillräckligt långt för att riktigt känna av bokens essens men den är än så länge en fröjd att läsa. På baksidan står det att den handlar om en nyinflyttad berättare som lär sig mer som sin nya hemstad i Sudetbergen genom traktens skrönor och minnen. Min smakbit kommer från sidan 12 i paperback-utgåvan. Smakbiten beskriver på pricken hur även jag kan känna när panikångesten kryper sig inpå.

Det var inte så att jag bara lyssnade. Jag pratade också med henne. Någon gång i början berättade jag att jag var rädd för att dö, inte för döden rent allmänt utan själva ögonblicket, när ingenting längre går att skjuta på framtiden. Och att den rädslan alltid kom över mig när det var mörkt, aldrig på dan, och att det bara varade några förfärliga sekunder, ungefär som ett epileptiskt anfall. Jag skämdes genast över min oväntade bekännelse. Den gången var det jag som försökte byta samtalsämne.

Du kan hitta fler smakbitar hos Astrid Terese på bloggen Betraktninger. Gott nytt år!

26 reaktioner på ”En smakebit på søndag – Daghus, Natthus

  1. Har läst Styr din plog över de dödas ben och kan varmt rekommendera den! Det är sällan jag finner nobelförfattare lättillgängliga som hon är. Handke har jag inte gett mig på, kanske nästa år eller så får han ligga till sig…
    Tack för intressant smakbit, gott nytt läsår

    • Handke skriver kort och detaljrikt. Det jag gillade var att hans språk på något sätt var som en melodi som ökade takt när det behövdes. Han som person kan man tycka vad man vill om men det jag läst kan jag rekommendera.

      Jag ska absolut läsa Styr din plog över de dödas ben också.

    • Handke överraskade faktiskt mig. Hade nog inte köpt boken till mig själv då jag inte står för hans åsikter. Men hans författarskap var väldigt intressant. Om det går att skilja en författare från personen. Tack!

      • Inte dumt att bli överraskad! Det är intressant det där med författare och verk och personen bakom författaren. Vet inte om det går att skilja dem åt. Men intressant att fundera över.

  2. Har inte läst något av Handke (och är inte sugen att göra det heller) men Tokarczuk är jag nyfiken på! Tack för smakbiten! Visst är vinvalet till nyårsmaten ett angenämt problem men ack så viktigt. 😉

    • Handke är ju kontroversiell så förstår dig fullt ut. Tråkigt bara när han är en så pass intressant författare. 🙂

      Väldigt viktigt! Man kan förstöra en hel rätt med fel vin.

  3. har läst Handkes bok om modern, Berättelse om ett liv. den var ganska lättläst. annars utmärker han sig för jättelånga meningar med många bisatser. Styr din plog över de dödas ben går som radioföljetong igen. den är jättebra. tack för smakebiten!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.