Will Grayson, Will Grayson – John Green och David Levithan

Will Grayson, Will GraysonEfter att länge ha trånat efter en bok av John Green får jag denna av min man i födelsedagspresent. Det är både John Green och David Levithan som skrivit boken. Jag blev lite skeptiskt när jag läste på baksidan då den dels skulle handla om en high school-musikal. Alla som känner mig vet att jag avskyr musikaler. Jag skulle för hellre titta på skidskytte (en annan sak jag ogillar extremt mycket (läs: hatar)) än att genomlida en Broadwaymusikal. Men jag gav den en chans – och det var väl tur för det är en liten pärla!

Den handlar om Will Grayson, en smart kille som inte riktigt vet vad han vill. En kväll när han är ute med sina vänner råkar han träffa Will Grayson, en annan Will Grayson det vill säga. Den andra Will Grayson är en ganska olycklig kille som just är på väg att outa sig som homosexuell. Man får följa dessa två Will:s och se hur deras liv vävs ihop. Och allt kulminerar i en hejdlöst rolig musikal!

Som sagt, boken är rolig, romantisk, sorglig och ganska viktig. Den är inte speciellt klyschig och karaktärerna är välarbetade. Jag älskar karaktären Tiny, Will-1:s väldigt stora och extremt gayiga vän. Han har en sån härlig inställning till livet att man mest sitter och nickar till allt han säger. Denna bok bör läsas, oavsett kön, ålder eller sexuell läggning! Den finns översatt på svenska, då är titeln Den andre Will Grayson.

Titel: Will Grayson, Will Grayson

Författare: John Green och David Levithan

Förlag: Puffin Books

Sidor: 310

Utgiven: 2011

1 poäng läggs till poängsaldot

2 reaktioner på ”Will Grayson, Will Grayson – John Green och David Levithan

  1. Pingback: Den andre Will Grayson av John Green & David Levithan - C.R.M. Nilsson

  2. Pingback: Jag, En – David Levithan | Kajsas bokblogg

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.