Tecknat när det är riktigt bra (med två undantag)

Som ni kanske vet vid det här laget så är jag väldigt förtjust i att läsa grafiska romaner/serietidningar eller vad man nu ska kalla dem. Kärt barn har ju många namn. Så här kommer lite omdömen om några av mina favoritserier, men även om två som jag inte gillade alls!


Wytches - Scott SnyderWytches: Volume 1 av Scott Snyder

Familjen Rook flyttar till den lilla staden Litchfield i New Hampshire och tror att livet ska återfå sin gilla gång efter det traumatiska deras dotter Sail har varit med i deras förra hemstad. Ack, så fel de kan ha! I skogen kring deras hus finns det nämligen något så ondskefullt att de egentligen borde vända med flyttbilen direkt.

Jag älskar skräck. Desto läskigare, desto bättre! Därför hade jag stora förhoppningar på Wytches. Efter stora förhoppningar kommer oftast ännu större besvikelser, så var det i det här fallet. Den är inte alls läskig, knappt ens spännande. Sen har de lagt på ett konstigt filter över alla sidor (som om de spillt vattniga neonfärger över pappret) som förstör upplevelsen väldigt mycket. När det sen knappt går att hänga med i handlingen så var betyget avgjort…

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor


Ody-C - Matt FractionOdy-C – Off to Far Ithicaa: Volume 1 av Matt Fraction

En retelling av Homeros epos Odysséen med en kvinna som Odyssia istället för Odysseus. Temat är sci-fi istället för antikens Grekland. Färgerna är oerhört färgglada.

Vilken total besvikelse det här var! Jag älskar Matt Fractions Sex Criminals-serie eftersom den är humoristisk och så det enkla faktum att handlingen faktiskt går att följa med i. Men det här var rena spektaklet… Jag förstod ingenting av det jag läste och jag har trots allt läst klassikern som det baseras på minst fem gånger när jag var ung. Enda fördelen är att jag sparar lite pengar som jag kan lägga på ett seriealbum som jag verkligen gillar istället.

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor


Fables Volume 7 Arabian Nights and Days - Bill WillinghamFables – Arabian Nights (and Days): Volume 7 av Bill Willingham

Jag ska inte tråka ut er med mer info om den här serien (min favorit, förresten). Det ni behöver veta om serien är att alla sagofigurer har varit tvungna att fly sitt eget land från The Adversary och bosätta sig bland oss vanliga människor. Roligt, välskrivet och underhållande.

Den sjunde volymen är tyvärr den sämsta hittills. Det var kul med nya karaktärer men det kändes nästan som om mängden personer som figurerade gjorde det svårt för Willingham att hålla ihop historien. Det blev lite spretigt. Dessutom var Bigby inte med…

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor


Alex + Ada Volume 3 - Jonathan LundaAlex + Ada: Volume 3 av Jonathan Luna

Detta är den sista volymen i den här serien och det är lite sorgligt. Jag har gillat att läsa om den snälla androiden och hennes ännu snällare människa. Det har varit en resa in i det artificiellas värld, en värld som kanske snart blir verklighet.

Illustrationerna av Sarah Vaughn är krispiga och stilrena. Dialogerna är trovärdiga och handlingen flyter på i ett högt tempo. Jag rekommenderar den här serien varmt till de som gillar att läsa om robotar eller för den som gillar en riktig kärlekshistoria.

Betyg: 5/5 Kajsa Ankor


The Wicked + The Divine Volume 3 Commercial Suicide - Kieron Gillen The Wicked + The Divine – Commercial Suicide: Volume 3 av Kieron Gillen

Tredje installationen i denna serie om gudar som kommer ner till Jorden under några år och som dyrkas av människor runt om världen är inte alls lika bra som de två första volymerna. Den tecknarstil som jag har beundrat tidigare är endast med i ett kapitel, resten är målade av olika illustratörer med helt olika stilar. Det gör det än svårare att hänga med i handlingen än vad det har varit tidigare.

Jag kommer garanterat ge den fjärde volymen en chans för jag vill veta vad som händer men fortsätter de använda det här upplägget så är det den sista volym jag kommer läsa från den här serien.

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor


Kommentera

