Nej, Spelare 1 är inte redo…

Ready Player One av Ernest Cline


Ready Player One - Ernest ClineJag betraktar mig själv som lite smånördig. Jag gillar tv-spel och dataspel, speciellt de från förr. Några av mina roligaste minnen är när jag och mina betydligt äldre kusiner sitter och spelar Super Mario Bros på mitt NES. Jag kunde sitta och spela i evigheter. Detta la grunden till mitt intresse för både tv- och dataspel. Jag älskar dessutom filmer och tv-serier som är mystiska eller har sci-fikopplingar. Speciellt de från 80- och 90-talet. Så därför borde den här boken vara perfekt för mig. Det är den tyvärr inte och jag ska försöka förklara varför.

Wade Watts är en ung kille som inte lever det rikaste livet direkt. Han har dock möjligheten att fly in i en datavärld – OASIS. Där går han i skolan, träffar sina vänner och annat som vilken ungdom som helst gör. Samtidigt pågår det ett stort äventyr i OASIS. Skaparen James Halliday har trillat av pinnen och har därför testamenterat hela sin förmögenhet till den som kan lösa hans pussel som finns gömt i OASIS. Och en dag, flera år efter det att utmaningen har blivit utlyst, hittar Wade lösningen på den första ledtråden… Ska han hinna först till skatten eller rent av dö på kuppen?

Ernest Cline brann för detta projekt när han skrev det. Det märks. Hans världsuppbyggnad är så detaljerad att man bara kan förundras. Det är ju just uppbyggnaden av en värld som inte är lik vår egen (i det här fallet framtiden) som är viktig för att fånga läsaren och få den att förstå allt som händer. Men det finns flera sätt att göra det på och Cline valde det sätt som jag minst av allt gillar: informationssättet. Det vävs inte in i handlingen överhuvudtaget utan det är stycke efter stycke med fakta om hur världen fungerar. Det blir tråkigt att läsa i längden vilket gör att jag skummar de styckena och ändå inte lär mig något om världen.

Storyn har potential. Skattjakter där man ska lösa pussel är bland det bästa jag vet. Jag älskade verkligen Relic Hunters (en ganska dålig serie som gick för några år sedan som efter-skolan-underhållning). Med Ready Player One blir det för mycket. Det är referens efter referens till gamla spel, serier eller filmer. Hade jag haft tid och ork hade jag velat räkna alla referenser som nämns (det borde bli många per sida!). Det är just dessa referenser som många gillar med boken och jag tror att det är därför den är så hypad. I mina ögon försvinner handlingen in i ett grått töcken och låter alla dessa hänvisningar till det ljuva 80-talet hamna i fokus.

Efter ett tags läsning märkte jag dessutom ett mönster i uppbyggnaden av boken. Först lite handling, sen en referens (som gärna överförklaras), sen lite handling till och så avslutas det med ett stycke information. Det var här någonstans som jag började gäspa…


Rekommenderas för:
80-talsnördar, gamers eller den som vill ge en hypad bok en chans trots att jag är så negativ


2/5 Kajsa AnkorBetyg 2


2 thoughts on “Nej, Spelare 1 är inte redo…

  1. Monika maj 18, 2016 / 7:45 f m

    Ojdå, detta är nog det första negativa jag har läst om den här boken🙂 Har inte läst den, men den ligger på min önskelista.

  2. amandasminnen juli 30, 2016 / 6:27 e m

    Jag älskade den här boken, men förstår vad du menar med liiite för mycket referenser, och att handlingen går i samma spår. Har hört att den ska bli film (???).
    Din blogg är amazing by the way. Följer!🙂
    Mvh
    http://www.amandasminnen.wordpress.com

Kommentera

