Ohlsson ger mersmak!

Lotus Blues av Kristina Ohlsson


Lotus Blues - Kristina OhlssonHårdkokt. Det är inte det ord jag vanligen hade använt för att beskriva Kristina Ohlssons böcker. Snarare spännande, obehagliga men väldigt läsvärda. Lotus Blues är ett steg i en helt annan riktning än vad böckerna om Fredrika Bergman var. Vet ni vad? Jag gillar det! Boken är lite grabbigare och lite tuffare, en stil som Ohlsson behärskar.

Martin Benner är en ganska osympatisk advokat i Stockholm. Hans prioriteringar verkar inte alltid vara så välriktade – pengar, status, sex och fina bilar. Men hemma har han även vårdnaden om sin systerdotter Belle, en relation som gör Benner mänsklig. Utan Belle vet jag inte om jag hade klarat av att läsa om honom.

En dag så kommer en man in på advokatbyrån. Han behöver hjälp med att oskyldigförklara sin syster, Sara Texas. Hon skulle just inför rätta för mordet på fem personer men hinner innan rättegången fly från häktet och ta livet av sig. Martins nyfikenhet drar in honom i en soppa som inte liknar något annat. Det finns kopplingar till Texas, USA. Ett land där Martin själv har bott.

Lotus Blues är obehaglig utan att för den delen vara grafisk. Morden har redan ägt rum, nu är det bara för Martin att ta reda på vad som hände. Och det är just det som är bokens styrka. Trots att själva gåtan är invecklad som tusan så hänger man ändå med. Och man vill veta vad som händer, vad som hände och var är Mio – Saras lilla son?

Det enda negativa med boken, och det som är anledningen till att betyget dras ner en aning, är att den tappar lite fart i mitten. Det blir mycket prat och lite för mycket ältande om sånt som vi redan har fått reda på. Trist i en så pass spännande bok då det gör att den tappar fart och läsningen tappar flyt.

Uppföljaren heter Mios Blues och där får man läsa om upplösningen. Jag ser fram emot att ha boken i mina händer för att få svar på alla mina frågor. Speciellt om Lucifer – vem döljer sig egentligen bakom det smeknamnet?


Rekommenderas för: 
Spänningssökare, Ohlsson-fans eller självgoda advokater som vill komma ner på jorden


3,5/5 Kajsa Ankor
Betyg 3,5


2 thoughts on “Ohlsson ger mersmak!

  1. [Anna] maj 16, 2016 / 8:25 e m

    Den här ska jag läsa! När jag får tid😉

  2. Monika maj 17, 2016 / 7:47 f m

    Det verkar som att Kristina Ohlsson behärskar allt hon ger sig på🙂 Jag gillade denna oväntat mycket och det gäller även Martin Benner. Men du har rätt, utan Belle så hade han blivit olidlig.

Kommentera

