Glöm inte näsdukar…

A Monster Calls av Patrick Ness


A Monster Calls - Patrick NessConors mamma ligger sjuk i cancer. Hon har provat flera behandlingar som tidigare har gjort henne bättre en tid men nu verkar ingenting fungera längre. Om inte detta vore nog så blir Conor mobbad i skolan. Inte för att han egentligen bryr sig, han är ju nästan osynlig ändå. En natt så vaknar Conor av att någon ropar på honom utanför hans fönster. Det är ett stort monster som har lånat trädgårdens idegran som kropp. Han meddelar Conor att han ska berätta tre sagor för honom och efter det så måste Conor säga sanningen, det han själv inte vill tänka på.

Min utgåva är illustrerad av Jim Kay, samma man som ligger bakom den illustrerade Harry Potter-serien. Teckningarna är mörka och lite läskiga men passar samtidigt in väldigt väl i handlingen. Man anar att katastrofen är nära och det ligger hela tiden ett mörker och trycker över en när man läser. Men av någon anledning kan man inte sluta läsa.

Är monstret en skapelse ur Conors egen fantasi eller är det verkligen den urtida varelse som den påskiner? Varför blir Conor mobbad? Varför är inte hans pappa med i bilden längre? Varför tycker Conor inte om sin mormor? Ja, frågorna är många och det ger en drivet att läsa sida efter sida. Språket är enkelt, det är ju trots allt en bok för mellanstadiet, men det passar den här boken ypperligt.

Idén till A Monster Calls är inte Patrick Ness från början utan han har skrivit denna vackra sak utifrån Siobhan Dowds berättelse som hon tyvärr inte han skriva själv innan hon avled i sviterna av bröstcancer. Jag känner att Ness har gjort ett bra jobb med att förvalta hennes tankar i denna bok. Historien i boken är minst lika sorglig som den som ligger bakom boken. Så, än en gång, glöm inte näsdukarna när du ska läsa den här. De kommer gå åt!


Rekommenderas för: Alla!

5/5 Kajsa Ankor
Betyg 5


 

 

2 thoughts on “Glöm inte näsdukar…

  1. Jenny H februari 19, 2016 / 6:15 e m

    Jag läste den på svenska i maj förra året, och precis som du behövde jag näsdukar! Jag till och med rubricerade mitt inlägg ”Ibland gråter till och med jag när jag läser”.
    Du kan läsa inlägget här om du vill: http://havsdjupens-sal.blogspot.se/2015/05/ibland-grater-till-och-med-jag-nar-jag.html
    Tyvärr har jag inte skrivit någon recension som jag lovade i det där inlägget. Kanske är det för sent nu. Annars känner jag att den boken är värd en omläsning.
    Kanske ska jag också läsa den på originalspråk?

    • ladywindermere83 februari 21, 2016 / 8:03 f m

      Jag läser sällan om böcker men den här tror jag skulle kunna tänka mig att läsa högt tillsammans med någon. Jag tror den är värd en omläsning!😉

Kommentera

