Något sätter skräck i min hemstad!

Sjuka själar av Kristina Ohlsson


Sjuka själar - Kristina OhlssonJag är född och uppvuxen i Kristianstad, Skåne. Så vem kan då tacka nej till att läsa en skräckroman som utspelar sig i just Kristianstad? Inte jag, i alla fall… Så tack Piratförlaget för recensionsexemplaret – det var mycket trevlig läsning!

Lukas försvann bara några dagar innan sin student. (Nu gick han tyvärr på Södertorpskolan och som Österängare är det ju fel skola, men men, man kan inte få allt här i livet.) Till skillnad från de andra som försvann  och aldrig kom tillbaka så gjorde faktiskt Lukas det. Han kom tillbaka men med oerhörda skador och med risk för livet. Plötsliga försvinnanden och människor som aldrig kommer tillbaka är ju obehagligt i sig men för att göra det hela ännu lite mer läskigt så slänger vi in lite brinnande träd som föregår alla försvinnanden. Åren har gått och det är till slut dags för Lukas att återvända till sin hemstad tio år senare. Då börjar det hela om igen…

Ohlsson skriver alltid solida böcker som man aldrig blir besviken på. Den här är inget undantag. Däremot tror jag att jag är lite partisk till boken eftersom den utspelar sig i Kristianstad. Inte bara det, den utspelar sig i princip i det området där jag växte upp. Prästgården som nämns i boken (som är påhittad) skulle stått på ett ställe som jag har cyklat förbi flera gånger. Lekplatsen där Lukas hittades var en av mina favoritlekplatser. Ja, listan på igenkänningsfaktorer kan bli lång men jag besparar er, jag tror ni har förstått vart jag vill komma.

Missförstå mig nu rätt: boken är obehaglig men inte speciellt skrämmande. Nu läser jag gärna skräck och jag är kanske lite mer härdad än den vanliga läsaren så lyssna inte alltför mycket på mig om ni inte är vana vid skräckgenren. Vissa scener kräver dagsljus men för att vara en skräckis är de lite för få.

Mittendelen av boken är lite segdragen och det känns som om Ohlsson verkligen vill att vi läsare hänger med i det som kommit fram i Lukas efterforskningar hittills. Detta görs via upprepningar, något jag inte är förtjust i och något som jag vanligtvis inte förknippar med Kristina Ohlsson. Mot slutet tar den sig igen och farten ökar. Tyvärr är slutet ett slut som jag aldrig kommer att glömma…


Rekommenderas för: Ohlsson-fans, skräckläsare, Kristianstadbor eller för den som vill diskutera detta slut med mig (för jag behöver verkligen prata av mig med någon!)

4/5 Kajsa Ankor
Betyg 4


 

 

4 thoughts on “Något sätter skräck i min hemstad!

  1. Monika februari 18, 2016 / 6:37 f m

    Utspelar den sig i Kristianstad? Det hade jag missat. Kul. Jag bor inte där, men har varit där en del, bodde ganska många år (för många om du frågar mig) i Hässleholm.

    • ladywindermere83 februari 21, 2016 / 8:00 f m

      Haha, min pappa är från Hässleholm så har hängt där en hel del också. Föredrar Kristianstad!😉

    • ladywindermere83 februari 21, 2016 / 8:01 f m

      Kristina Ohlsson är från Kristianstad så kul att hon valde att förlägga handlingen där.🙂

  2. [Anna] mars 2, 2016 / 4:04 e m

    Jaaaa det där slutet behöver verkligen pratas om!!! Boken känns inte som första boken i en ny serie och med det där slutet, nää så kan man inte lämna en bok, jag vill ha riktiga slut så jag vet hur det gick.

Kommentera

