Det ljuva nittiotalet!

När man köper många böcker på secondhandaffärer så hittar man ibland små pocketböcker från förr. Baksidan gör mig intresserad och får mig att slänga upp en femma för boken. Det var exakt så det gick till för de här två nittiotalisterna.


Någon sorts extas - Johan KindeNågon sorts extas av Johan Kinde

Författaren är också känd för sitt medlemskap i synthpopgruppen Lustans Lakejer vilket får sitt genomslag även i den här boken. Vi får följa Julian, en ung kille som drömmer om ett liv i musikvärlden. Hans band har släppt några singlar och försöker nu göra ett namn för sig genom att spela på diverse scener i Stockholm. En dag så träffar Julian den vackra Lina som trots Julians oro drar till Paris för att jobba som modell. Samtidigt blir Julians mamma svårt sjuk.

Någon sorts extas är en bok som jag hade älskat för tio år sedan (den gavs ut 2008). Den hade talat till mitt unga jag mycket mer än vad den gör nu. Nu handlar boken till större del om yta – kläder, smink och makeup. Den har en lång startsträcka innan man känner något för boken överhuvudtaget. Det är inte förrän i slutet som jag börjar gilla den starkt. Tänk om det hade varit samma känsla genom hela boken, då hade det varit en klockren femma. Men nu var det ju inte så… Det är de fina Bryan Ferry-citaten som drar upp betyget. Vem kan motstå Bryan Ferry?

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor


Ingen mänska en ö - Louise Boije af GennäsIngen mänska en ö av Louise Boije af Gennäs

Denna 90-talspärla handlar om Maja som studerar till socionom på Stockholms universitet. Mitt i allt detta tentapluggande blir hon ombedd av sina föräldrar att åka och hälsa på sin farmor minst en timme om dagen. Hon bor ju faktiskt närmst och de har ju faktiskt ingen tid. Som pricken över i:et så träffar dessutom Maja den charmiga Christos som sveper in i hennes liv som en varm grekisk vind. Men allt fortlöper ju inte utan komplikationer…

Språket i boken är något jag gillar skarpt. Boije af Gennäs skriver skarpt och utan krusiduller, vilket får allt att bli lite tydligare. Hon beskriver en relation med kulturkrockar på ett intressant sätt och jag tror att boken därför kan vara aktuell även idag. Det som gör mig mest irriterad med den här boken är Majas dysfunktionella, egoistiska familj som står i stark kontrast till Christos varma och (i alla fall på ytan) välkomnande familj.

Betyg: 3,5/5 Kajsa Ankor


Kommentera

