En novell mellan böckerna

Jag som gillar att läsa snabbt och effektivt är oerhört förtjust i det där med noveller. Det gäller bara att komma ihåg att läsa några då och då också. Därför har jag sedan årsskiftet försökt mig på att läsa en novell mellan varje bok som jag avslutar. Därmed får jag tillgodose både mitt behov av noveller och få lite andrum mellan böckerna.

Den novellsamling jag läser ur just nu är Doktor Murkes samlade tystnad av Heinrich Böll. Dessa små satirer som ju faktiskt är Bölls talang ser jag mycket fram emot att läsa. Efter den boken så står det en annan klassisk författare på tur: F. Scott Fitzgerald. Hans novellsamling som faktiskt inte publicerades förrän efter hans död heter Alla sorgsna unga män. Det ska vara trevlig läsning om man längtar tillbaka till Gatsbys värld, sägs det. Och vem gör inte det? Glamour och flärd. Och champagne. Glöm för guds skull inte champagnen!

Novell

Kommentera

