Inte direkt minnesvärd läsning…

Alla böcker kan man inte komma ihåg. Här tänkte jag skriva lite kort om fyra böcker som jag troligtvis kommer att glömma bort inom en snar framtid.


Kom närmare - Sara GranKom närmare av Sara Gran

Amanda lever det perfekta livet tills hon plötsligt råkar ut för extrema humörsvängningar, paranoia och andra personlighetsförändringar som inte gör henne till en trevligare människa. Vad kan det bero på? Och finns det något man kan göra åt det?

Den här boken är inte en thriller. Den är inte heller en skräckroman trots att det finns vissa skrämmande element. Den är snarare en roman om en kvinna som försöker bli av med sina inre demoner. Spännande – ja. Minnesvärt – nej.

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor


De samvetslösa - C.J. BoxDe samvetslösa av C.J. Box

Två syskon bevittnar en hemsk avrättning och tvingas fly in i den mörka Idahoskogen. Deras säkerhet sätts på spel när sökstyrkan leds av just de människorna som barnen såg mörda en annan man. Det blir en katt-och-råtta-jakt!

Det här var alldeles för ordrikt för min smak. Handlingen lät bra på baksidan men tyvärr levde inte boken upp till det som utlovades på baksidan. Jag kan lugnt säga att det här inte är en författare som jag känner att jag måste läsa fler böcker av. Det finns tillräckligt med bra thriller-författare ändå!

Betyg: 1,5/5 Kajsa Ankor


Affären Scarlatti - Robert LudlumAffären Scarlatti av Robert Ludlum

Hennes son är världens farligaste man och nu måste hon göra allt för att stoppa honom. Om hon misslyckas så kommer Hitlers drömmar om ett världsomfattande tredje rike att ha en väldigt stor chans att förverkligas.

Det här var min första bekantskap med Ludlum och jag hoppas att nästa date med hans böcker blir trevligare. Det var egentligen inget större fel på den här boken förutom att den var väldigt tråkig. Ja, det kanske inte är ett så litet problem trots allt…

Betyg: 1,5/5 Kajsa Ankor


Fyrmästarens dotter - Ann RosmanFyrmästarens dotter av Ann Rosman

En människokropp hittas inmurad i en gammal fyr utanför Marstrand. Karin Adler, polis, får som uppdrag att lösa fallet men den gamla kroppen. Samtidigt har hon problem på hemmaplan med sin ganska lata make.

Det blir alltid ett problem när sidohistorien om polisens privatliv är det bästa med boken. Jag fastnade tyvärr inte för den här kriminalaren och tror inte att jag kommer fortsätta med serien. Trots att jag har två böcker till av henne i bokhyllan…

Betyg: 1,5/5 Kajsa Ankor


 

2 thoughts on “Inte direkt minnesvärd läsning…

  1. [Anna] februari 8, 2016 / 5:50 e m

    Jag har oxå Ann Rosman böcker olästa här hemma och jag fastnade inte heller för serien så funderar på att rensa ut dem… Jag har en Ludlum bok men har inte läst den så har ingen åsikt men borde kanske ge den en chans och se vad jag tycker… Jag håller just nu på att rensa och möblera om bland mina böcker och är väldigt sugen på att rensa ut massor med böcker🙂

    • ladywindermere83 februari 13, 2016 / 11:57 f m

      Jag tror jag kommer att rensa ut resten av böckerna jag har av henne i hyllan. Det känns så skönt att få rensa och få lite luft i hyllorna. Då finns det ju plats för nya böcker.🙂

Kommentera

