Toppen och botten…

När jag såg ett ställ med böcker i den lokala stormarknaden kunde jag inte låta bli. Jag plockade åt mig tre böcker, tunna och söta, som verkade intressanta. De passade bra att läsa som mellanböcker under julläsningsmaratonet som pågick halva december och januari. Tyvärr var det bara en av böckerna som egentligen var läsvärd så jag är glad över att jag inte spenderade några stora pengar på dem.


Det är så konstigt nuförtiden av Karin Flygare

Det är så konstigt nu för tiden - Karin FlygareBirgitta, en medelålders kvinna, mitt i karriären måste ta hand om sin mamma som blir mer och mer dement. Att hitta ett permanent boende åt henne visar sig vara en byråkratisk mardröm och hennes mamma blir bara sämre och sämre. En vardag som tyvärr bara kommer att bli vanligare eftersom livslängden ökar för varje år som går.

Det här är en sorglig historia där texten dryper av desperation. Man känner Birgittas frustration väldigt tydligt. Det är en skrämmande historia som presenteras. En historia som tyvärr är verklighet för väldigt många äldre i vårt samhälle idag. En historia som inte direkt gör en sugen på att bli gammal.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor


Du ska vara spännande och varm av Anna Bengtsson

Du ska vara spännande och varm - Anna BengtssonNätdejting är säkerligen inte lätt. Det finns nog många oseriösa där ute som bara är ute efter mer tillfälliga relationer. Det blir säkerligen inte lättare med åren heller. Men den som letar skall finna, är det inte så? För Anna Bengtsson var hennes upplevelse med internetdejting inte riktigt lyckad. I den här boken beskriver hon hennes upplevelser.

Det här var inte riktigt rätt bok för mig. Jag irriterar mig på hennes lätt snobbiga inställning till andra människor. Okej, jag kan köpa att det är bra att veta vad man vill ha men att inte ge andra människor en chans utifrån intressen är lite väl ytligt. Tänk om den där fiskeintresserade mannen egentligen är en teaterbuff under ytan, bara inte medveten om det än. Ge det en chans. Livet blir så tråkigt om man inte vidgar sina vyer.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Decembergatans hungriga andar av Ulrika Lidbo

Decembergatans hungriga andar - Ulrika LidboJenny tycker hon är för tjock. Hon vill gå ner tio kilo. Minst. Så på en tågresa träffar hon sin gamla barndomskompis Betty. Betty är bra på att duka fram festmåltider. Och att sen spy upp allt hon ätit. Jenny anammar Bettys livsstil för Betty är ju supersmal och supercool.

Ätstörningar är ett viktigt ämne, speciellt när pressen på ungdomar bara blir tuffare och tuffare desto ytligare samhällets fokus ligger. Jenny mår verkligen inte bra. Hennes sinne är mörkare än en decembernatt i Norrland. Jag misstänker att det här är en bok som jag hade uppskattat mer som ungdom, typ i Jennys ålder. Nu upplever jag den tyvärr alldeles för stolpig, rörig och mörk.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Kommentera

