Det här var inte så lätt, Lagercrantz!

Det som inte dödar oss av David Lagercrantz


Det som inte dödar oss - David LagercrantzDet är ett par stora skor han måste fylla. Larssons stövlar är nog några storlekar större än Lagercrantz fötter… Fjärde delen av Millennium-trilogin släpptes i höstas och den som förvaltat Stieg Larssons världsberömda bokserie blev ingen annan än David Lagercrantz. Han gjorde tidigare ett bra jobb med Zlatan boken. Så sägs det i alla fall för jag har inte läst den. Men vad fick jag för intryck av den fjärde boken om Blomkvist och Salander?

Tyvärr inga positiva! En bok där det tar över 200 sidor innan någonting överhuvudtaget händer är ingen bra bok. Hade det inte stått Millennium på omslaget så hade folk inte läst vidare. Men nu gör det ju det och jag luras att läsa vidare. Jag vill ju veta mer om Salander. Tji fick jag för hon var knappt med i boken. Det som dock inte saknas är alla dessa pladdriga teknologiska beskrivningar av hackerlivet. Jag är inte intresserad så länge det inte gynnar handlingen och det kan omöjligt 300 sidor dravel göra.

Någonstans under allt överdrivet detaljerande så finns det en handling som skulle kunna utvecklas till något betydligt bättre. Kanske blev Lagercrantz skraj över uppdraget och bestämde sig för att både använda sig av hängslen och livrem (och haklapp) för att verkligen få läsarna att förstå vad han menar? Samtidigt om jag inte missminner mig helt så var Larssons böcker också ganska detaljerade och sönderbeskrivna. Men att säga så är kanske att svära i kyrkan?


Rekommenderas för: Hardcorefans av Millennium-trilogin

1/5 Kajsa Ankor
Betyg 1


 

 

5 thoughts on “Det här var inte så lätt, Lagercrantz!

  1. Sara Pepparkaka januari 30, 2016 / 6:52 e m

    Vi kom i bokcirkeln till att böckerna eventuellt passar män, för vi kvinnor var inte så förtjusta..

  2. [Anna] januari 30, 2016 / 10:36 e m

    Haha älskar din recension!! Jag är inte så sugen på att läsa den för jag är för rädd att bli besviken, och din recension lät nog så som mina fördomar är om boken😛 Trist att Lisbet knappt är med och det var detaljerat nog i de riktiga Millennium böckerna men det fungerade för att man ville läsa mer om karaktärerna som man hade fastnat för.

    • ladywindermere83 januari 31, 2016 / 10:40 f m

      Exakt! Det funkade när Larsson gjorde det för karaktärerna hade ett djup som saknas här.🙂

Kommentera

