Bokbloggsjerka 29 januari – 1 februari: Dåligt, sämre, sämst

Fredag! Helg! På Spåret! Bokbloggsjerka! Vill ni också vara med så klicka er vidare till Annika och svara på frågan ni också.

Veckans fråga:
Har du någonsin läst en bok där det har hänt någonting som du inte alls hade väntat dig eller som du absolut inte tyckte om?

Jag har läst väldigt många böcker som jag inte gillat. Jag har samlat alla lågvattenmärke under betyg 0,5. Jag vet inte varför jag envisas med att läsa ut böcker som jag inte gillar eller fastnar i. Jag har ett litet inofficiellt nyårslöfte att lägga ner böcker som jag inte gillar efter 50-100 sidor. I år har jag redan avslutat två stycken i förtid; Beijing Doll av Chun Sue och Dödens rum av Susanne Staun. Förhoppningsvis kommer jag sluta att slösa värdefull lästid på böcker som inte ger mig något tillbaka (förutom irritation och ilska…)

Beijing Doll - Chun Sue

24 thoughts on “Bokbloggsjerka 29 januari – 1 februari: Dåligt, sämre, sämst

  1. bokdamen januari 29, 2016 / 8:31 e m

    Jag hade väldigt svårt för att lägga ifrån mig böcker som jag inte fastnar för/gillar tidigare, men numera går det lättare och lättare.🙂

    • ladywindermere83 januari 29, 2016 / 9:33 e m

      Oftast inser man ganska snabbt om boken är något att lägga ner tid på eller inte…🙂

  2. kajsalisasblogg januari 29, 2016 / 8:41 e m

    Brukar ge upp rätt tidigt med sådan böcker🙂

  3. A ROOM OF MY OWN januari 29, 2016 / 9:28 e m

    men jag tycker att det är väldigt sympatiskt att ge författaren och hens verk en riktig chans och läsa hela boken. Beijing Doll står oläst i min hylla.

    • ladywindermere83 januari 29, 2016 / 9:41 e m

      Jo, det ligger någonting i det du säger. Men samtidigt så känner jag att min tid är för värdefull för att läsa böcker som inte ger mig något (med betoning på mig). Alla böcker passar inte alla och istället för att plåga sig igenom något endast för att vara sympatisk mot författaren så tycker jag det är bättre att sluta läsa och byta till en förhoppningsvis mer passande bok.

  4. johannasdeckarhorna januari 29, 2016 / 10:06 e m

    Klokt beslut. Det finns böcker så det räcker och blir över även om man skippar en och annan. Men det fanns en tid då jag också envisades med att läsa ut allt.

    • ladywindermere83 januari 29, 2016 / 10:39 e m

      Läslusten kan ta stor skada om man ska tvinga sig igenom en bok.🙂

  5. Monika januari 30, 2016 / 8:04 f m

    Beijing Doll har jag för mig att jag lagt på någon nyfiken-på-lista. Måste försöka hitta och plocka bort…

  6. Fialia januari 30, 2016 / 9:47 f m

    Livet är för kort för dåliga böcker, när det finns så många bra.

  7. Marre all day januari 30, 2016 / 12:20 e m

    Boken måste fånga mig och få mig att inte vilja lägga mig ifrån den😉

    • ladywindermere83 januari 30, 2016 / 2:44 e m

      Det är viktigt. Det ska ju trots allt vara kul att läsa.

  8. missmagicgirl januari 30, 2016 / 2:45 e m

    Åh jag är likadan. Jag har typ ett tvång i mig att jag måste läsa ut en bok jag börjat på… Men det är ju väldigt dumt egentligen…😛

    • ladywindermere83 januari 30, 2016 / 2:55 e m

      Speciellt om man betalat pengar för boken eller om den är hypad på andra ställen…🙂

  9. Koko januari 30, 2016 / 6:16 e m

    Det där är svårt, jag tänker att jag vill veta ändå hur det går, fast jag inte gillar boken. Men jag tycker att det egentligen är ett bra löfte.

    • ladywindermere83 januari 30, 2016 / 6:55 e m

      Jag ger bara upp de böcker som verkligen inte ger mig något…🙂

  10. Helena, MsHisingen januari 30, 2016 / 6:37 e m

    Önskar att jag var bättre på att lägga ner böcker, men det r ytterst sällan som jag inte läser ut det jag börjat på😦

Kommentera

