Spännande, mer eller mindre…

Jag älskar en riktigt bra deckare eller thriller. Det är något speciellt med att få luska och försöka klura ut vem som är den skyldiga. Att sitta och bita på naglarna (bildligt talat) och bli lite uppstressad och småskrämd. Tyvärr är det varierande kvalitet på deckargenren…


Spegeln sprack från kant till kant av Agatha Christie

Ena stunden hade Mrs Badcock (ja, namnet är kanske lite oturligt…) pratat med sinSpegeln sprack från kant till kant - Agatha Christie filmidol Marina Gregg. I andra stunden låg hon död framför ögonen på flera av festdeltagarna. Miss Marple tar sig givetvis an fallet, speciellt eftersom mordet skedde i St Mary Mead – Miss Marples hemby.

Som vanligt är det spännande läsning när det kommer till Christie. Glamour, rikedom och så Miss Marples intelligens blandas i en härlig mordgåta. Kanske fel ordval – mord är ju aldrig härligt. Jag hade mina misstankar om vem som var mördaren men det var mer en känsla än ett faktum.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor


The Lying Game av Sarah Shepard

The Lying Game - Sara ShepardTänk er att få reda på att ni har en enäggstvilling genom en YouTube-video där din tvilling stryps. Låter inget vidare, eller hur? Emma råkar ut för just detta. Hon beslutar sig dock för att ta reda på vad som hände hennes tvilling och lånar sin systers identitet. Det hon inte vet är att hennes systers mördare är i närheten, som väntar på rätt tillfälle att slå till igen.

Jag har tidigare läst några böcker om The Pretty Little Liars av samma författare men tittade på tv-serien istället så kände inte att jag ville fortsätta med böckerna. Den här boken påminner väldigt mycket om hennes andra bokserie. Den är underhållande men inte tillräckligt intressant att jag ska fortsätta med den i fem böcker till. Därför googlade jag till och med fram vem som var mördaren… Skäms på mig!

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor


Abortläkarens dotter av Elizabeth Hyde

Abortläkarens dotter - Elizabeth HydeBaksidan beskriver ett mord på en känd abortläkare. Boken handlar snarare om abortläkarens bortskämda dotter. Ja, ni kan nog ana vad jag tyckte om den här boken…

Författaren skriver att hon vill ge en opartisk bild av abort men lyckas inte. Det är tydligt var hon har sina sympatier och det är väl ok om det inte vore för att hon påstår sig inte välja sida. Jag vet inte riktigt vad den här boken vill. Hade jag vetat att sista kapitlet är en total sammanfattning av hur mordet gick till och vad som ledde fram till det så hade jag hoppat över att läsa boken och bara läst det sista kapitlet.

Betyg: 1/5 Kajsa Ankor


Kommentera

