Vad många bra seriealbum det finns (och så ett lite sämre…)

Flera av seriealbumen i det här inlägget är fortsättningar på tidigare volymer men försöker hålla det spoilerfritt. Generellt måste jag säga att de flesta serier jag läst håller väldigt hög standard och det är ju väldigt bra eftersom ett album ändå kostar en liten slant.


The Sandman: Volume 2 – The Doll’s House av Neil Gaiman

The Sandman Vol. 2 The Doll's House - Neil GaimanJag var väldigt tveksam till att fortsätta på den här serien efter den första volymen. Jag upplevde den som oerhört plottrig och svår att hänga med i. Den här volymen börjar lite i samma stuk men en bit in är det som om bitarna faller på plats en efter en och jag börjar uppskatta det jag läser istället för att sitta och se ut om ett frågetecken. I den här volymen får vi följa med på ett expo för seriemördare och där träffa på den riktigt obehagliga The Corinthian. Drömmer fortfarande mardrömmar om hans ögon… Jag kommer definitivt läsa den tredje volymen: Dream Country.

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor


Skintrade av George R.R. Martin

Skintrade - George R.R. MartinDetta album är baserat på en novell av självaste George R.R. Martin. Novellen har ett varulvstema och har ganska höga betyg på Goodreads. Tyvärr gör inte det här albumet novellen någon direkt rättvisa. Allt är så fruktansvärt rörigt, och värre blir det när tecknaren helt plötsligt byter plats på bildrutorna så de sträcker sig över ett helt uppslag istället för en sida. Detta utan att det markeras på något sätt. Jag önskar att jag läst novellen som den är istället. Tror att den hade varit riktigt intressant utifrån det lilla jag fick med mig från detta illustrerade kaos.

Betyg: 1,5/5 Kajsa Ankor


Alex + Ada: Volume 2 av Jonathan Luna & Sarah Vaughn

Alex + Ada Volume 2 - Jonathan Luna & Sara VaughnAndra delen om Alex och hans android Ada. Detta vältecknade äventyr är väldigt läsvärt. Det är inte något nyskapande men utförandet är så pass bra att jag rekommenderar serien till alla som gillar konceptet med androider och vilka rättigheter dessa oerhört människoliknande varelser ska ha. I den här delen börjar spänningen stegras eftersom världen nu lagstadgar mot ”tänkande” androider. Det börjar bli lite hett om öronen för Ada… Jag tror att volym tre är sista delen och kan knappt vänta på att klicka hem den.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor


Saga: Volume 5 av Brian K. Vaughan & Fiona Staples

Saga Volume 5 - Brian K. Vaughan & Fiona StaplesJag har haft den här i bokhyllan i princip ända sedan den släpptes i september men ändå inte läst den. Jag var nog rädd för att bli besviken eftersom volym 4 inte var så pass bra som jag hade önskat. Men några sidor in i det här albumet är jag glad över att vara tillbaka i denna flummiga värld. Allt är bisarrt, snuskigt, brutalt och humoristiskt. Allt är snyggt ritat och färgläggningen är bland det bästa jag sett. Enda nackdelen är att trots att det händer väldigt mycket så känns det ändå inte som om man kommer någonstans. Jag ser i vilket fall fram emot volym 6 som beräknas komma någon gång i juli 2016.

Betyg: 4/5 Kajsa Ankor


Fables: Volume 6 – Homelands av Bill Willingham

Fables Volume 6 Homelands - Bill WillinghamDet här är min absoluta favoritserie just nu. Den har allt – humorn, färgerna, illustrationerna, karaktärerna, spänningen och framförallt – igenkänningsfaktorn. Det är lite speciellt att läsa om alla dessa sagofigurer i andra sammanhang än just deras sagor. I det här albumet får vi veta lite mer om fablernas hemvärld och om den hemske Adversary – vem det nu kan tänkas vara… Jag ser fram emot volym 7 och det bästa av allt är att jag har den i bokhyllan!

Betyg: 5/5 Kajsa Ankor


Kommentera

