Nordisk mytologi i händerna på Rick Riordan

Magnus Chase and the Gods of Asgard: The Sword of Summer av Rick Riordan


Magnus Chase and the Gods of Asgard Sword Summer - Rick RIordanJag är oerhört förtjust i allt Rick Riordan skriver. Serien om Percy Jackson är nästan i nivå med Harry Potter (men ändå väldigt långt ifrån, för vilken bokserie kan egentligen mäta sig med Harry Potter). Böckerna om syskonen Kane baserar sig på egyptisk mytologi och är väldigt bra de också. Jag har ännu inte läst fortsättningen på Percy Jackson-serien men böckerna står högt upp på inköpslistan. I varje fall så har Riordan nu valt att skriva en serie som använder sig av den nordiska mytologin som grund. Häftigt!

Magnus Chase är en ung kille som tyvärr även är hemlös. Hans två hemlösa vänner hjälper honom att klara av det hårda livet på Bostons gator. En dag så blir han uppsökt av sin morbror – och där börjar det! Magnus jagas av en jätte som håller på med eldkonster som ingen bör pröva på och för att överleva måste han hitta ett svärd som tidigare tillhörde hans pappa. Som är en gammal asagud…

Magnus blev snabbt en karaktär som jag avgudar. Han är väldigt rapp i mun och har alltid svar på tal. Detta gör att boken är väldigt humoristisk och dialogerna är så roliga att man många gånger skrattar rakt ut. Riordan har använt sig av bekanta gudar, jättar och platser och gjort dem till något eget. Ta till exempel den här beskrivningen av en souvenirbutik i Valhalla:

When she said gift shop, I imagined a glorified closet selling cheap Valhalla souvenirs. Instead, it was a five-level department store combined with a convention center trade show. We passed through a supermarket, a clothing boutique with the lastest in Viking fashions, and an IKEA outlet (naturally).

Jag är inte alls lika inläst på den nordiska mytologin som jag är på den grekiska och därför är det här oerhört nyttigt. Jag lär mig mycket under tiden jag läser och det jag vill veta mer om är det bara att googla fram. Man måste säga att Riordan verkligen är en mästare på research och att sedan använda det han fått fram till något så galet att det blir bra.

Man kan se likheter mellan denna bok och hans andra serier men gör det verkligen något? Jag tycker det är smart att behålla igenkänningsfaktorn. Det är ju trots allt barn som är hans målgrupp och att de känner igen sig är inte nödvändigtvis något dåligt. Jag ser verkligen fram emot den andra delen som kommer ut i oktober 2015 (förhoppningsvis lagom till min födelsedag…).


Rekommenderas för: Asagudar, asande skåningar eller för den som vill bli underhållen av en riktigt bra bok

5/5 Kajsa Ankor
Betyg 5


 

Kommentera

