En smakebit på søndag: Sjuka själar – Kristina Ohlsson

Smakebit på söndagHar en skön söndag framför mig. Läsning, bloggning och kanske ett och annat avsnitt av en bra tv-serie. Vädret är kallt men gnistrande. Livet leker, helt enkelt!

Dagens smakbit kommer från Kristina Ohlssons Sjuka själar. Det är hennes första skräckroman och i mina ögon verkar det väldigt lovande. Jag har inte börjar läsa den än men den ligger högst upp i TBR-högen. Enligt baksidan handlar den om Lukas som försvinner bara några dagar innan hans student. Några veckor senare dyker han upp, svårt skadad, men vid liv. Tio år senare återvänder han till sin barndomsstad för att leta upp svaret på vad som hände honom.

Kika in hos Mari du också och dela med dig av en smakbit!

Sjuka själar - Kristina OhlssonHon ler varmt mot barnet. Hon är liten för sin ålder. Håret är tovigt men inte smutsigt. Hon har byxor och tröja på sig, men fötterna är bara. Märkligt. Får hon vara barfota utomhus, trots att det inte är mer än tio grader varmt?
– Hej, säger hon och sätter sig på huk framför barnet.
Då lyfter flickan äntligen på huvudet och ser henne i ögonen. Hennes blick är en laserstråle. Den går inte att möta, än mindre hålla fast.
– Är det du som ska ta hand om mig? säger barnet.
Är det möjligt att svara nej på den frågan? Är det för sent att dra sig ur? Ångesten kommer från ingenstans. Den däckar henne nästan, får golvet att svaja.
Till sist måste hon ändå svara.
– Ja, säger hon. Det är jag som ska passa dig på eftermiddagarna.
Sedan är det ingen som säger någonting mer. Det är som om tiden har stannat. Hon drar koftan ännu hårdare om kroppen, hennes hände rhar blivit vita av köld. Och hon kan inte hjälpa vad hon tänker.
Att det inte är fosterföräldrarna det är fel på.
Det är huset. Och flickan.

34 thoughts on “En smakebit på søndag: Sjuka själar – Kristina Ohlsson

  1. Lene januari 24, 2016 / 1:40 e m

    Jeg har lest tre bøker av forfatteren og likte dem godt

    • ladywindermere83 januari 24, 2016 / 1:46 e m

      Jag har läst alla utom de två ur hennes senaste serie. Gillar henne och är nyfiken på skräcktappning.🙂

  2. Eva Trillian januari 24, 2016 / 1:45 e m

    Det där var en k uslig smakbit som lockar till att läsa mer – man vill ju veta … men, nej😉 Skräck och jag trivs inte tillsammans.
    Tack för smakbiten!

    • ladywindermere83 januari 24, 2016 / 1:47 e m

      Nej, det minns jag ju!🙂 Inte ens med massor av lampor tända och någon som håller dig sällskap?🙂

  3. Bokpool januari 24, 2016 / 2:08 e m

    Jag har läst alla hennes kriminalromaner och älskat dom, blev så besviken att hon nu skrivit en skräckbok. Genren skräck intresserar mig inte alls. Tack för smakbiten!

  4. Marie Eggimann januari 24, 2016 / 2:09 e m

    Tack för smakebiten den ligger i min läshög.

  5. Åsa C januari 24, 2016 / 2:37 e m

    ”Skräckroman”? Oj, nu blev jag intresserad! Tack för smakbit o boktips.🙂

  6. Ewelina januari 24, 2016 / 3:08 e m

    Jag har inte läst något av Ohlsson, men hon är en författare som jag är riktigt nyfiken på!

  7. Lottens Bokblogg januari 24, 2016 / 3:29 e m

    Tack för smakbiten. Har bestämt mig. Vill läsa den trots att det är skräck🙂

    • ladywindermere83 januari 24, 2016 / 6:16 e m

      Ibland är det bra att gå utanför bekvämlighetszonen!🙂

  8. Monika januari 24, 2016 / 3:31 e m

    Gissa om jag vill läsa denna🙂

  9. Helena, MsHisingen januari 24, 2016 / 4:31 e m

    Ruggig smakbit, men skräck är inte riktigt min genre – blir lätt mörkrädd…

  10. Lena januari 24, 2016 / 6:08 e m

    Tack för en spännande smakbit.

  11. A ROOM OF MY OWN januari 24, 2016 / 6:13 e m

    har läst någon utav hennes kriminalromaner. tack för smakebiten! skräck är inte riktigt min tekopp

  12. bokdamen januari 24, 2016 / 7:50 e m

    Tack för smakbiten! Jag har läst en av hennes kriminalromaner men sen har det inte blivit mer. Kanske skulle testa denna?😉

    • ladywindermere83 januari 24, 2016 / 8:08 e m

      Jag har inte läst mer än tjugo sidor än så länge men den verkar lovande!

  13. C.R.M. Nilsson januari 25, 2016 / 8:33 f m

    Den här verkar väldigt spännande och nu när jag vet att det är skräck blev den ju ännu mer intressant🙂

    • ladywindermere83 januari 25, 2016 / 9:57 f m

      Jag hoppas att den är lika bra som hennes deckare.🙂

Kommentera

