Bokbloggsjerka 22 – 25 januari: Böcker i rutan

Nu är det även dags för mig att åter hänga på jerkan. Det var ett tag sen! Vill ni också vara med så klicka er vidare till Annika och svara på frågan ni också.

Veckans fråga:
Vilken bok/vilka böcker du tycker är bäst som är baserad/e på tv/film? Det är även möjligt att vända på den här frågan: tv/film -> bok/böcker.

Jag tror faktiskt inte att jag har läst någon bok som baserats på en tv-serie eller film. Eller vänta, nu ljuger jag! Jag läste Arkiv X-böcker när jag var ung. Då tyckte jag att de var bra men vet inte riktigt om jag tycker samma sak idag. Dessutom har jag läst några seriealbum som baserat sig på tv-serier: här och här kan du läsa vad jag tyckte.

Men när det kommer till filmer eller tv-serier som baserats på böcker har jag några favoriter:

  • Harry Potter av J.K. Rowling – Böckerna är bättre än filmserien, det erkänner jag. Trots det så är ändå filmerna några av mina absoluta favoritfilmer.
  • Härskarringen av J.R.R. Tolkien – En av historiens bästa filmtrilogi baseras på dessa underbara böcker. I det här fallet tror jag däremot att jag föredrar filmerna framför böckerna (med risk för att bli lynchad av fantasymobben…)
  • The Fault in Our Stars av John Green – Jag var nervös att filmen inte skulle göra boken rättvisa men jag tyckte att de lyckades mycket bra. Jag grät både till boken och till filmen!

Bokbloggsjerka 01

17 thoughts on “Bokbloggsjerka 22 – 25 januari: Böcker i rutan

  1. A ROOM OF MY OWN januari 23, 2016 / 2:07 e m

    Stephen Frys uppläsning av Harry Potter – böckerna är bäst, tycker jag
    Härskarringen – alla filmer sedda; ingen bok läst

    • ladywindermere83 januari 23, 2016 / 2:13 e m

      Jag älskar Stephen Fry men har ännu inte lyssnat på hans uppläsning.😦

  2. Monika januari 23, 2016 / 3:08 e m

    Jag tycker Sagan om ringen-filmerna gör det lättare att ta till sig allt. I böckerna känns det som att de bara vandrar omkring🙂

  3. bokdamen januari 23, 2016 / 5:48 e m

    Håller med A Room of My Own, uppläsningen av Stephen Fry är helt fantastisk. Har lyssnat på de fyra första delarna och det börjar snart bli dags för den femte. Urbra böcker! Filmerna har jag tänkt vänta lite med tills jag ”läst” alla.😉

  4. Lena januari 23, 2016 / 8:08 e m

    När det gäller Harry Potter så har jag bara sett filmerna, men skulle absolut vilja läsa böckerna också någon gång. I Sagan om Ringen-trilogin, Millennium och The faults in our stars så har de gjort ett riktigt bra jobb med att göra film efter superbra böcker.

  5. sizzen januari 23, 2016 / 8:22 e m

    åh alla tre som du nämnde gillar jag starkt! Har dock ännu inte läst Harry potter böckerna, men ska väl ta och göra det;)

  6. kajsalisasblogg januari 23, 2016 / 11:18 e m

    Man får inte säga fel saker om Ringentrilogin till fel personer lyckats med det själv🙂 Tyvärr så är utställningen över, men det här kanske är intressant.
    http://www.sherlock-holmes.co.uk
    På rätt adress givetvis. Men undvik sommaren. Alla turister som inte orkar stå i kö tre timmar till Madame Tussads bildar en kö på minst en timma här.

  7. Helena, MsHisingen januari 24, 2016 / 6:16 e m

    Gillar Sagan om ringen i bokform, men föredrar dem på film jag med. Är inte lika nöjd med filmatiseringen av TFIOS, tyckte den var okej, men den fick mig inte att känna ens i närheten lika mycket som boken.

    • ladywindermere83 januari 24, 2016 / 8:07 e m

      Jag gillade TFIOS-filmen, men tyckte inte Papertowns var speciellt bra. 🙂

  8. annettejuhlin januari 24, 2016 / 8:54 e m

    Jag har faktiskt inte läst varken Harry Potter eller Sagan om ringenböckerna, men jag har sett alla filmerna, som var fantastiskt bra. Jag har haft svårt att tänka mig att böckerna kan vara lika bra, men nu skall vi faktiskt läsa första Harry Potterboken (den illustrerade varianten) på engelska, min dotter och jag.

    • ladywindermere83 januari 24, 2016 / 9:07 e m

      Böckerna om Harry är faktiskt bättre än filmerna om jag får tycka.🙂

Kommentera

