Farliga kvinnor, finns de några?

Dangerous Women: Part 1 av George R.R. Martin & Gardner Dozois


Dangerous Women Part One - George R.R. Martin och Gardner DozoisDet här är en novellsamling där flera författare har bidragit. Temat är kvinnor som på något sätt är farliga. Detta kan yttra sig på flera vis. Tyvärr är den inte en klockren samling, ganska medioker faktiskt.

Dessutom förstår jag inte riktigt den röda tråden för den saknas i flera av novellerna. Starka kvinnor är inte samma sak som farliga kvinnor. Listiga kvinnor är inte farliga kvinnor. Desperata kvinnor är inte farliga kvinnor. Ja, ni fattar vart jag vill komma. Jag är inte helt säker på att jag kommer investera i de andra delarna i novellserien. Men samtidigt är de ganska snygga i hyllan…


Novellerna i samlingen:

The Princess and the Queen, or, the Blacks and the Greens av George R.R. Martin – Novellen handlar om en intern fejd inom familjen Targaryen. Den utspelar dig flera generationer innan The Song of Ice and Fire. Jag tror att man uppskattar den här novellen lite mer om man har läst alla böcker i den populära fantasyserien. För min del (som bara har läst första delen) blir det lite för mycket historiebok.

Raisa Stepanova av Carrie Vaughn – Ryska kvinnliga stridspiloter slåss för sitt land under andra världskriget. Det här visade sig vara samlingens bästa novell men den är långt ifrån perfekt. Karaktärerna saknar umpf och handlingen hade kunnat finslipas något.

Second Arabesque, Very Slowly av Nancy Kress – Det var inte speciellt längesen jag läste ut den här boken och trots det så minns jag inte vad denna novell handlar om. Det jag skrev om den i min lilla anteckningsbok var dock att den var sämst hittills…

I Know How to Pick’em av Lawrence Block – Meningslös novell om en man som träffar en kvinna i en bar. Slutet har en liten twist men det gör novellen tyvärr inte mycket bättre.

My Heart Is Either Broken av Megan Abbott – Den här har lite Gone Girl-vibbar. Ett barn försvinner och mamman misstänks ligga bakom försvinnandet. Helt ok novell men inte riktigt vad jag förväntade mig i en sån här bok.

Wrestling Jesus av Joe R. Lansdale – Vart femte år brottas de om den kvinna de båda vill ha. Nja, det här var verkligen ingenting för mig. Dock var språket helt ok.

Shadows for Silent in the Forests of Hell av Brandon Sanderson – Det här är ännu en fantasynovell som dock utspelar sig i en helt ny värld för mig. Det är det jag ogillar med fantasynoveller; jag hinner inte sätta mig in i världen innan den är slut. Men jag gillar Sandersons sätt att skriva på.


Rekommenderas för: Farliga kvinnor, snälla män eller alla som vill läsa den bara för att det står George R.R. Marin på omslaget

2/5 Kajsa Ankor
Betyg 2


 

 

Kommentera

